forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2005-09-06 22:14:00

mikli485
Guest

vilka paket krävs

dags för en ny fråga...

jag har läst lite om pkgsrc och lyckats förstå att man kan ladda ner (kompilerade) paket, bränna på skiva och installera på en dator utan internetanslutning... problemet är att vissa paket kräver att andra paket är installerade... hur kan jag ta reda på vilka paket jag behöver och ladda ner dessa också?

finns det kommandon som gör detta, typ:

#visa_nödvändiga_paket_för gimp

tack på förhand!

- mikael

#2 2005-09-07 17:49:41

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Re: vilka paket krävs

antingen går du in på pkgsrc.se och letar upp ditt paket och tittar där eller så gör du följande:

cd ditt paket
make show-vars -V DEPENDS <-- krävs för att kunna köra
make show-vars -V BUILD_DEPENDS <-- krävs för att kunna bygga

Så resultatet från den första make raden är det du söker.

Finns säkert flera sätt att få fram det på.

#3 2005-09-07 21:40:22

mikli485
Guest

tackar tackar... det var det jag letade efter...

#4 2005-09-07 22:13:16

ceh
Member

Du kan även generera ett .sh-skript som laddar ned filerna, se How to fetch all distfiles at once

#5 2005-09-14 17:28:41

mikli485
Guest

ett par nya frågor om paket...

först och främst, vad betyder pl och nb i versionsnumreringar (ex bash 3.0pl16nb2)?

om jag letar upp ett paket på pkgsrc.se kan jag välja att ladda ner dels source och dels distfile? ...distfile använder jag om jag vill bygga själv, eller hur? ...source är källkod eller?
om jag vill ladda ner ett färdigkompilerat ex, måste jag gå via ftp:n då och välja min arkitektur och leta upp paketet där?

på pkgsrc.se kan man hitta fyra paket med xorg... jag har valt att inte installera "X11 sets" eftersom jag vill installera xorg, men på ftp:n hittar jag inga färdigkompilerade ex av de paket som finns på pkgsrc.se, finns det inga sådana?
förresten, vilka av dessa fyra behöver jag för att köra xorg, förutsatt att inget x-relaterat är installerat innan?

tack för all hjälp?
det är inte lätt att vara newbie, speciellt om man har ont om fritid att lära sig på!

- mikael

#6 2005-09-14 21:59:01

fredrik
Administrator
Website

pl skulle jag gissa på att det är patch level
nb är vilken revision paketet är i, dvs mindre fixar av paketet höjer revisionsnuffran. (PKGREVISION i Makefile), ny version av paketet så sätts revisionen till 0.

source och distfile på pkgsrc.se är samma sak fast från två olika håll, source är från det stället där skaparen av programmet har det lagrat distfile är vad NetBSD.org kallar källkodsfilerna.

xorg delen passar jag vidare till någon som vet.

Fråga på bara smile

#7 2005-10-04 07:56:12

mikli485
Guest

Är det ingen här som kör Xorg? smile

Upprepar frågan...

På pkgsrc.se kan man hitta fyra paket med xorg (se nedan). Jag har valt att inte installera "X11 sets" eftersom jag vill installera xorg, men på ftp:n hittar jag inga färdigkompilerade ex av de paket som finns på pkgsrc.se, finns det inga sådana?
Sedan undrar jag vilka av dessa fyra jag behöver för att köra xorg, förutsatt att inget x-relaterat är installerat innan?

Dessa finns på pkgsrc.se men inte som färdigkompilerade på ftp:n! Hur ska jag göra?

2005-09-22 xorg-clients  6.8.2  X.org client programs and related files
2005-09-21 xorg-imake  6.8.2nb2  Imake and other utilities from X.org
2005-09-22 xorg-libs  6.8.2nb2  X.org Libraries
2005-09-22 xorg-server  6.8.2nb2  X.org X server and related programs

- Mikael

#8 2005-10-04 09:48:53

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

Annars kan du alltid kompilera meta-pkgs/xorg, så får du med allt du behöver
http://pkgsrc.se/?cat=meta-pkgs&pkg=5217

#9 2005-10-04 23:01:27

mikli485
Guest

ok... vad innebär meta-package?

dessvärre har jag inte någon koll på hur det fungerar =/

det är en väldig massa paket under "required to build" och ungefär lika många under "required to run"... jag måste alltså ladda ner alla dessa?

OBS: måldatorn har ingen som helst kontakt med omvärlden, all installation måste gå via cd...

hur fungerar det med icke-färdigkompilerade paket (det enda jag har installerat hittills är färdigkompilerat för i386 från ftpn)... måste jag kompilera paketen själv innan jag lägger till dem med pkgsrc, eller gör pkgsrc det åt mig?

förresten, vad är det jag ska ladda ner? källkod?

ber om ursäkt för dumma frågor!

#10 2005-10-04 23:16:28

fredrik
Administrator
Website

meta-package är allt iett, allt du behöver för att kunna köra xorg finns i det meta paketet för xorg.

Om du ska bygga själv kommer du att behöva källkoden för paketen.

xorg är ett ganska stort paket, kan inte svara exakt på vilka filer du behöver men länken som ceh rekommenderade ovan ser ut som ett bra tips

http://www.netbsd.org/Documentation/pkg … -distfiles

Board footer