forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

• Index
  •  » Hjälp
  •  » Ändra make-inställningar för paket?

#1 2005-09-30 02:59:56

manillo
Member
From: Möllan / Malmö
Registered: 2005-09-30
Website

Ändra make-inställningar för paket?

Finns det något sätt att ändra flaggor/inställningar för make i pkgsrc, eller rekommenderas det att man gör en egen installation om man skulle vilja göra något sådant?

Jag kör för närvarande Gentoo hemma, men har blivit lite nyfiken på NetBSD, och det jag undrar är om pkgsrc har någon motsvarighet till Gentoos USE-variabel.

(Om det spelar någon roll: Jag har gjort gjort en basinstallation av 2.0.2, och det jag skulle vilja ändra är vilka moduler som kompileras till lang/clisp. 'make show-options' rapporterar ingenting.)

#2 2005-09-30 21:40:03

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

Re: Ändra make-inställningar för paket?

kolla packages(7) för vilka variabler man kan sätta
http://man.netbsd.se/?find=packages+7+202

tex CONFIGURE_ARGS+=--enable--something

#3 2005-10-05 00:01:32

manillo
Member
From: Möllan / Malmö
Registered: 2005-09-30
Website

Jag har tittat igenom  packages(7), men hittade inte riktigt det jag vill göra.

Efter att ha kollat igenom diverse Makefiles i pkgsrc/lang/clisp har jag kommit fram till att det jag förmodligen vill göra är att modifiera variabeln MODULES, med t.ex:

MODULES+= --with-module=clx/mit-clx,

men var gör jag denna ändring? 'The pkgsrc guide' nämner att man gör all konfiguration i /etc/mk.conf, men hur markerar jag att det bara gäller ett visst paket? Jag har förstått hur man ska göra med 'PKG_OPTIONS.pkgbase', men det jag vill ändra faller väl inte under detta? Min fråga kan väl egentligen utvidgas till att gälla alla de variabler som listas som 'package specific' i packages(7).

Jag får inte riktigt ihop det hela, och skulle bli mycket tacksam om ni kunde hjälpa mig att reda ut det...

#4 2005-10-05 14:24:00

Tobias Nygren
Guest

Man kan göra modifikationer direkt i paketets Makefile.
Nästa gång du gör cvs update -dP i pkgsrc så kommer cvs med största sannolikhet lyckas merge:a förändringarna.
Om inte annat får man laga, men det hör till ovanligheterna.

• Index
  •  » Hjälp
  •  » Ändra make-inställningar för paket?

Board footer