forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2005-10-23 08:00:28

Grus
Guest

Floppy-problem vid installation

Hej!

Har trasslat till det lite för mig här... Hade en gammal laptop liggande och en önskan att lära mig Unix/BSD och tyckte att det där borde ju gå att kombinera. Läste på lite om dels datorn och dels BSD. Det visade sig snabbt att det var NetBSD som gällde på en sådan här gammal dator (25 Mhz, 20 MB RAM & 255 MB HD). Jag förstog även att det stora problemet skulle vara att få floppyn att fungera eftersom den ansluts via PCMCIA (!).

Så, problemet med floppyn kan man läsa om här:
http://ulihansen.kicks-ass.net/aero/linux/floppy.htm

(allmänt om datorn http://ulihansen.kicks-ass.net/aero/index.htm)

Datorn känner av floppyn vid start dvs BIOS hittar den och att använda NetBSD-bootdisketterna är inga problem. Klickar mig igenom installationen tills jag ska välja från vilken floppy som "sets:en" ska laddas in från. dev/fd0a är det som föreslås men det ger bara ett felmeddelande att den inte kan "mount:as". Och där sitter jag nu med skägget i brevlådan :)

Avbröt installationen och valde via "utilitys" att få ett shell med tanken att försöka följa instruktionerna som finns på länken ovan, även om dom egentligen är för Linux. Men eftersom han använder något program och inte dom "riktiga" kommandona kan jag inte kan testa det (har noll Unix-kunskap så jag måste följa typen "skriv-detta-å-tryck-på-enter" instruktioner). Dessutom förstår jag inte hur jag ska spara eventuella ändringar och komma tillbaka till installationsprogrammet.

*pust* Okej, det var väl det. Jag undrar helt enkelt hur jag under installationen ska få systemet att hitta en floppy som är ansluten via PCMCIA. Går det över huvud taget?

En annan fråga: När man har delat upp sets på disketter måste delarna följa en specifik namngivning, och i så fall vilken, för att dom ska kännas igen? Nu har varje del av ett sett fått ett nummer (base001.tgz, base002.tgz osv).

All hjälp är välkommen, ge mig gärna länkar där jag kan läsa på.

#2 2005-10-23 18:11:19

Grus
Guest

Re: Floppy-problem vid installation

Hej igen!

Har suttit och läst lite till på NetBSD:s Manual Pages och hittat bla pnpbios och fdc. Känns som att det skulle kunna vara något eftersom BIOS ju hittar floppyn korrekt. Har dock ingen aning exakt hur man kan använda dessa kommandon rent praktiskt. Kan jag skriva in något med pnpbios när installationsprogrammet frågar efter floppyn och i så fall vad?

Alla förslag och idéer är välkomna.

#3 2005-10-26 00:59:48

Grus
Guest

Hallå!

Verkar som jag har skapat min egna lilla tråd här :)

För att svara på några av mina egna frågor:
Ja, dom splittade filerna som läggs på diskett måste följa den namngivning som föreslås i install-dokumentet dvs:
Delarna ska vara 256 K stora och heta base.aa, base.ab, base.ac osv

För att avbryta installationen, komma till en shell-prompt och sedan gå tillbaka till installationen, se:
http://www.netbsd.org/guide/en/chap-exi … on-options

Har dock lagt ner den här gamla burken nu och försöker med en annan. Med nya problem och en ny tråd som resultat :)

#4 2005-10-26 13:04:01

ceh
Member
Registered: 2004-05-10

Grus wrote:

Verkar som jag har skapat min egna lilla tråd här smile

Fortsätt så. Vi kan alltid hoppas på att någon svarar till slut. (:

Grus wrote:

För att avbryta installationen, komma till en shell-prompt och sedan gå tillbaka till installationen, se:
http://www.netbsd.org/guide/en/chap-exi … on-options

Du menar kanske rubriken "The CD-ROM / DVD device name" i kapitel 4.11 istället för den där figuren?

#5 2005-10-26 16:23:05

Grus
Guest

ceh wrote:

Du menar kanske rubriken "The CD-ROM / DVD device name" i kapitel 4.11 istället för den där figuren?

Jag skulle vilja säga att det ganska exakt var det avsnittet jag menade :)

#6 2005-10-27 19:36:45

ceh
Member
Registered: 2004-05-10

Grus wrote:

*pust* Okej, det var väl det. Jag undrar helt enkelt hur jag under installationen ska få systemet att hitta en floppy som är ansluten via PCMCIA. Går det över huvud taget?

Ja. Via dmesg - "display the system message buffer". För att enklare se om en PCMCIA-enhet är ansluten kan du till exempel använda programmet grep tillsammans med dmesg.

I en shell-prompt, skriv: dmesg | grep pcmcia

Du kommer däremot inte hitta en floppy ansluten via PCMCIA, då stödet inte existerar i GENERIC-kärnan (se längre ned i detta meddelande).

Se manualsidorna dmesg(8) och grep(1) för vidare information.

Grus wrote:

Har suttit och läst lite till på NetBSD:s Manual Pages och hittat bla pnpbios och fdc. Känns som att det skulle kunna vara något eftersom BIOS ju hittar floppyn korrekt. Har dock ingen aning exakt hur man kan använda dessa kommandon rent praktiskt. Kan jag skriva in något med pnpbios när installationsprogrammet frågar efter floppyn och i så fall vad?

fdc via pmcia verkar inte vara relevant då det inte existerar något stöd för fdc via pcmcia i GENERIC-, GENERIC-laptop-, eller INSTALL-laptopkärnan. Se vilket stöd som finns i kärnan här, plus http://www.netbsd.org/Hardware/pcmcia.html

Se även Christos svar till ett e-postmeddelande: Re: pcmcia floppy

Vet ej om pnpbios skulle kunna fungera. Jag vet däremot att fdc via pnpbios är avslaget i GENERIC-kärnan. Du behöver med andra ord skapa en ny kärna där stödet är tillagt.
Observera dock, som det står i manualsidan pnpbios(4): "Many older BIOS implementations do not support PnP, and some newer ones do not follow the standards."

#7 2005-11-03 18:09:42

Grus
Guest

Stort tack för ett väldigt utförligt svar!

Nybörjare som jag är så är en egen kärna inget alternativ. Jag har beslutat mig att kringgå det hela genom att lära mig BSD på en annan burk och sedan koppla upp via seriell-/nollmodemkabel och försöka installera den vägen. Antar att jag återkommer då... wink

Åter igen: TACK!

Board footer