forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-01-24 18:43:01

Simpola
Member
From: Härnösand
Registered: 2006-01-24

Problem med pkgsrc!

Hej!

Har ett fruktansvärt irriterande problem med pkgsrc som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Har sökt på internet en hel del men inte lyckats hitta något tillfredsställande svar än så länge, därför frågar jag nu här istället och hoppas på en lösning.

Efter det att jag har bytt till den katalog där programmet ligger, låt oss säga /usr/pkgsrc/wm/fluxbox, och skriver make && make install clean så fortlöper processen ett tag. Efter ett tag dyker dock diverse felmeddelanden upp.

Något i stil med:

Code:

Stop.
make: stopped in /usr/pkgsrc/devel/gmake
===>
===> There was an error during the ``build´´ phase.
===> Please investigate the following for more information:
===>        * log of the build
===>        * /usr/pkgsrc/devel/gmake/work/.work.log
===>
*** Error code 1

Stop.
*** Error code 1

Stop.
*** Error code 1

Stop.
make: stopped in /usr/pkgsrc/wm/fluxbox
*** Error code 1

Stop.
make: stopped in /usr/pkgsrc/wm/fluxbox

Installerade pkgsrc via CVS, men har för mig att det inte gjorde någon skillnad när jag gjorde det från tarbollen.

Det konstiga är att vissa paket går att installera utan problem, till exempel bash2.

Systemet är i övrigt nyinstallerat, och det är NetBSD 3.0 för i386 som vi snackar om.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?

#2 2006-01-24 20:39:14

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

Re: Problem med pkgsrc!

Simpola wrote:

Det konstiga är att vissa paket går att installera utan problem, till exempel bash2.

Det är inte konstigt, det är just det som kompileras det går något galet med.

Får man ett sådant här fel så får man felsöka lite. Försök tolka errorutskriften och se om det står vad det kan bero på. Verkar det hopplöst så kan du alltid dra ner binären med pkg_add istället.

#3 2006-01-24 20:50:17

mrEriksson
Member
From: Uddevalla, Sweden
Registered: 2005-08-24
Website

Verkar helt klart vara något galet med gmake. Så gissningen är väll att du kan bygga alla paket som inte kräver gmake för just byggandet. Ett bra spår är nog att köra på Mikaels metod och dra hem binärpaket och installera. Detta då just för gmake (eftersom det verkar vara just den som falerar)

Alternativ kan ju att vara att kolla i, som felmeddelandet säger,  /usr/pkgsrc/devel/gmake/work/.work.log och se vad den säger. (Och kanske posta den här till och med? smile)

Men, allra lättast är nog garanterat att dra hem binärpaket från ftp.netbsd.org för just gmake och installera den. Därefter bör du kunna bygga det mesta från pkgsrc. Med förutsättning att inget annat är fel då förståss.

Lycka till!

Mvh
Ola

#4 2006-01-24 21:23:13

larsd
Guest

Skulle vilja se mer av konsoll-loggen samt även slutet av work.log.filen. Skulle kunna vara någon inställning i t ex /etc/mk.conf som spökar, fast det känns lite skumt.. gmake är ett såpass simpelt program (få dependencies) att det inte bör vara så mycket som ska kunna gå fel... :-)

#5 2006-01-24 22:42:01

Simpola
Member
From: Härnösand
Registered: 2006-01-24

Tack för alla svar!

Jag ska försöka mig fram lite och se om jag lyckas. Återkommer med resultat.

EDIT

Gjorde som ni sa och drog hem gmake med pkg_add och nu verkar det hela funka utan problem. Lite knasigt att jag inte tänkte på det från början. Börjar helt klart bli lite trött känner jag. smile

Nu funkar det i alla fall. Tack för all hjälp!

/Simon

Last edited by Simpola (2006-01-24 23:44:53)

Board footer