forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-10-13 20:37:16

z999
Member
Registered: 2006-02-20

keyboard...

När jag har installerat NetBSD så fungerar det där med att bländra fram föregående kommando med upp och ner pilarna. Och sedan TAB för att fylla ut ett en kommando-rad. Ni vet vad jag menar? Det är ganska bekvämt. Men saken är den att det bara fungerar när jag är root. Jag har samma shell root som user, ksh. Jag har kollat i roots .profile och .shrc men hittar inget som kan fixa det. Jag har kollat med set vad som skiljer root från users men hittar inget som jag tror kan fixa det. Bindkey (freebsd) fungerar inte.

#2 2006-10-14 03:03:58

pkerwien
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2006-04-03

Re: keyboard...

Lägg till följande i din ~/.profile fil:

set -o emacs

root verkar ha emacs satt till on default, medan vanliga användare har emacs till off. Kolla med kommandot:

set -o

#3 2006-10-14 10:49:24

z999
Member

Det fungerade perfekt Pkerwien! Tack! Anledningen till att jag inte testade just det är för att jag använder vi. Men i set -o's fall så spelar det ingen roll för mig.

Du vet förresten inte vad man ska göra åt att comhem nu har försvårat att använda fetchmail? Dom har börjat använda någon proxy för mailen och dom skickade något mail om att det skulle krångla ett tag medans dom håller på, men nu fungerar det med outlook (virusspridarprogrammet i windows) men inte när jag använder fetchmail/mutt. Vill gärna ha fetchmail/mutt kombinationen eftersom jag har vant mig att läsa mailinglistorna på det sättet. Jag har testat med IMAP istället för pop3, men det hjälpte inte. Jag körde fetchmailconf under X för att få fram att mailservern svarade med imap, men det hjälpte inte ändå som sagt.

Jag kör sendmail för tillfället, men det ska väl inte ha någon betydelse? Håller iofs på att lägga in postfix. Kanske man skulle ge sig in på att sätta upp en helt egen mailserver, såg att det gick att ta sig förbi spärrningen av port 25.

#4 2006-10-15 14:54:32

pkerwien
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2006-04-03

Vet att fetchmail ibland får problem om man har mail liggande som har felaktig konstruerade headers, nästan alltid spam. Du kan testa att haka på fetchall flaggan till fetchmail för att hämta alla mail, lästa som olästa eller prova getmail och se om den även har problem att hämta mailen. getmail är robustare mot spam. Kan Outlook, så ska även andra program kunna hämta mailen.

#5 2006-10-16 15:38:55

z999
Member

Räcker inte med fetchall. Ska ta mig lite tid att lära mig getmail. Försöker få till en getmailrc fil just nu.

#6 2006-10-16 17:09:08

z999
Member

Fungerade perfekt med getmail, tack Pkerwien!

Board footer