forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2007-12-06 08:32:54

mikli485
Member
From: Linköping
Registered: 2006-03-27
Website

Windowsfråga (någon kör väl Windows?)

Goddagens!

Det här är egentligen en Windowsfråga, men jag gissar att åtminstone någon här även kör Windows smile

Jag har nyligen börjat använda ett nytt tangentbord, Logitech UltraX Premium, i Windows XP.

På detta tangentbord sitter det 6 "specialknappar", hotkeys för "media player", "play/pause", "mute", "volume up", "volume down", "browser home". Tangentbordet fungerar direkt i Windows XP, utan installation och inga drivrutiner eller någon mjukvara finns på Logitechs hemsida (med hänvisning till detta faktum).

Jag antar att det någonstans finns specificerat ett kommado som ska exekveras då jag trycker på t.ex. "browser home"-knappen.

Jag skulle vilja ändra på beteendet så att knappen istället går till en viss URL, men var ska jag leta? Det borde vara möjligt, väl?

Har testat alla möjliga verktyg för att mappa om knappar och liknande (har lyckats mappa om både det ena och det andra), men det är inte det jag vill göra! Jag vill veta hur Windows vet vad som ska hända när jag trycker på en av specialknapparna och jag vill kunna ändra beteendet!

Någon som kan assistera mig i denna fråga?

Ha en bra dag!
/ Mikael

#2 2007-12-07 22:49:13

rAWTAZ
Administrator
Registered: 2007-02-02

Re: Windowsfråga (någon kör väl Windows?)

Jag vet inte riktigt faktiskt.. Borde ju gå att ta reda på dock tongue

Men en fråga först; Du har inte en flik som heter "Knappar" eller liknande, i Kontrollpanelen -> Tangentbord och mus?

Jag inser att din egentliga fråga är obesvarad, men jag skulle gissa på att det finns någon magisk tangentkod eller så som Windows reagerar på..

#3 2007-12-08 22:41:12

mikli485
Member
Website

rAWTAZ wrote:

Men en fråga först; Du har inte en flik som heter "Knappar" eller liknande, i Kontrollpanelen -> Tangentbord och mus?

Nope!

Hittar inga inställningar för detta någonstans =/

Ingen viktig grej egentligen, men jag började fundera på saken och tycker att det "borde gå" smile

#4 2007-12-10 18:11:16

rAWTAZ
Administrator
Registered: 2007-02-02

Usch så kasst. Lägg ner skiten o köp Mac! ;D

#5 2007-12-13 13:37:31

Xorath
Member
Registered: 2007-10-27

Installera logitechs programvara så går det nog garanterat ändra knapparna, annars går tex www och e-mail knapparna på tangentborden till dom som är "default" i Windows.

Har du Firefox som default startas den eller IE vice versa.. men kolla hur logitechs programvara hanterar knapparna

lycka till

Last edited by Xorath (2007-12-13 13:39:24)

#6 2007-12-13 19:35:56

z999
Member
Registered: 2006-02-19

"Jag antar att det någonstans finns specificerat ett kommado som ska exekveras då jag trycker på t.ex. "browser home"-knappen."

Med tanke på hur interrupten fungerar så ligger det förmodligen i kerneln på windows. Och den ändrar du lätt genom att göra följande-
cd  c:\usr\src\sys\i386\conf
cp GENERIC MYKERNEL
vi MYKERNEL
...och ändra ...
mv MYKERNEL COMMAND.COM
cp COMMAND.COM c:\
...och sen starta om.

"Jag skulle vilja ändra på beteendet så att knappen istället går till en viss URL, men var ska jag leta? Det borde vara möjligt, väl?"

Vad händer om du ändrar startsidan i internet explorer?
På den gamla dos-tiden så gick det att hooka interrupten från tangentbordet i vanliga batch-filer och sedan välja vad som skulle hända vid varje tangenttryck. Jag gjorde så att alla F1 - F10 (F11 och F12 fanns inte) startade upp egna program. Men att få det att fungera så i XP...?
Ta en koll här
http://samanathon.com/windows-hack-chan … tton-text/

#7 2007-12-14 21:26:14

mikli485
Member
Website

Xorath wrote:

Installera logitechs programvara så går det nog garanterat ändra knapparna ...

Så tänkte jag först, men jag kunde inte hitta någon programvara att installera. Det följer inget med tangentbordet och på Logitechs hemsida står det bara att tangentbordet fungerar utan drivrutiner. Finns således inga drivrutiner eller någon programvara att ladda ner!

#8 2007-12-14 21:27:59

mikli485
Member
Website

z999: Det går kanske lösa på det sättet, men jag har lagt ner projektet... Det var som sagt inget viktigt, och dessutom var det på jobbet där jag inte precis har tid att leka med sådant smile

#9 2007-12-15 23:54:03

z999
Member
Registered: 2006-02-19

På jobbet? Ja då var det inget väsentligt då (obs! ingen ironi).

Board footer