forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2008-01-03 14:23:16

lesjen
Member
From: Ängelholm, Sweden
Registered: 2008-01-03

Ny installation av netbsd 4.0

Hej
Är en ganska van FreeBSD användare som ville testa NetBSD men jag har lite problem.

Mitt NIC känns igen men konfigureras inte, det är ett Marvell 88e1111 gigabit PHY. Har Googlat men inte hittat någon lösning.

Efter att ha kört xf86config med samma värden som jag har i Freebsd, startar inte x utan jag får tillbaka skärmen men då med en väldigt svag text som knappt går att läsa. Omstart hjälper :-)

Skulle vara tacksam för några bra råd att komma vidare.

Tack

#2 2008-01-05 16:56:50

z999
Member
Registered: 2006-02-19

Re: Ny installation av netbsd 4.0

"Efter att ha kört xf86config med samma värden som jag har i Freebsd, startar inte x utan jag får tillbaka skärmen men då med en väldigt svag text som knappt går att läsa. Omstart hjälper :-)"

Först så behöver du lägga till dri stöd. Kolla bland pkgsrc om det finns dri för installation (du kanske redan har det installerat?). Därefter lägger du till följande i din X config fil ...
Section "DRI"
Mode 0666
EndSection

Om du använde xorg istället (som är default i FreeBSD) så vore det lättare.

"Mitt NIC känns igen men konfigureras inte, det är ett Marvell 88e1111 gigabit PHY. Har Googlat men inte hittat någon lösning."

Vad betyder det då? Har du gjort något för att konfigurera det i /etc/rc.conf?

#3 2008-01-05 17:03:09

lesjen
Member
From: Ängelholm, Sweden
Registered: 2008-01-03

Ska testa med DRI !

I min enfall antog jag att nätverks konfigurationen skulle vara guidad. Jag får väl läsa på !
Finns det stöd för mitt NIC?

#4 2008-01-06 01:36:17

z999
Member
Registered: 2006-02-19

Lesjen:
"Ska testa med DRI !"

Jag skrev en så ytlig förklaring bara, hoppas att det ger något. Men jag hade samma problem som du och det hjälpte när jag fick DRI att fungera som det ska. Att knåpa ihop ett helt rätt inställt X är vissa problem men när det är rätt inställt så är det väldigt imponerande, både visuellt och funktionellt. Och innan man nått dit så kan det kännas som b-version av windows.

"I min enfall antog jag att nätverks konfigurationen skulle vara guidad. Jag får väl läsa på !"

Alla har vi varit i det läget :-)
Kolla i filen /etc/defaults/rc.conf och kopiera in från den filen till /etc/rc.conf. En fördel med netbsd är att man inte kastas rakt ut på nätet med en maskin som man inte har säkrat själv direkt när installationen är klar.

"Finns det stöd för mitt NIC?"

Testa att skriva ifconfig -a och se om du ser något utöver local-nätkortet. Jag tror att ditt kort finns med till 99%. Du ser det i formen fxp0, em0 (eller något annat lika intetsägande) med kolon och sedan en massa annan info.

Board footer