forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2008-12-22 18:51:37

z999
Member
Registered: 2006-02-19

soekris installation

Hej

Har nyligen installerat netbsd 4.0.1 på ett compactflashkort och tänkte fråga en del och delge lite erfarenheter. Jag använde en kabel med idegränssnitt från lilla fabriken och klämde in ett 1gigs flashkort. Sedan tog jag bort ordinarie hårddiskkabeln och satte flashkortet som hårddisk (glasklart? fråga annars så ska jag försöka förklara bättre). Jag installerade direkt från cdrom och sedan valde jag comport 0 som skärm eftersom jag sedan använder nullmodemkabel när jag loggar in på soekrisen. hastigheten är satt till 9600 (fungerar enklast). Det fungerade perfekt så långt, bara att starta upp soekrisen med flashkortet och - voila. Detta fungerade inte med debian linux när jag testade, det är möjligt att det kan gå det också med rätt inställningar överallt. Nästa steg sedan är att jag vill uppdatera netbsd på kortet till stable och sådär. Det kan jag göra medans kortet sitter i den snabbare pc:en. Sedan vill jag göra så att kortet har så få läsningar/skrivningar som möjligt, helst helt read only. Men om man vill logga då? Interna mail? Räcker det med att ha /var i ramminnet och /tmp?

Fördelarna mot att göra samma i linux kommer i nästa postning.

#2 2008-12-22 23:56:29

z999
Member
Registered: 2006-02-19

Re: soekris installation

OK. Anledningen till att det är bättre att göra en sån här installation i NetBSD jämfört med linux är själva kontrollen. I en server så vill du veta exakt vad som händer, vilka portar som är öppna och vilka apps som körs.
I linux så är inte allt samlat i /etc/rc.conf, det är inte lika självklart att slå av inetd.conf och nätverksinställningarna är lite bökigare också.
Inte ens linux serverflaggskepp debian klarar av att installeras på det sätt som jag beskrev i ovanstående inlägg. Testade det precis nyligen vilket slutade med en svart skärm med blinkande cursor. Har frågat efter råd på diverse linuxforum men dom domineras av folk som inte vill göra annat än ersätta windows (vilket är bra det också). *BSD har en bättre dokumentation när det gäller att göra något utöver det vanliga. Linux har tagit upp kampen mot windows på desktopsidan och det har dom lyckats väldigt väl med. Tyvärr så har väl serversidan blivit lidande på grund av det, även om man håller högre klass där än windows. En sak att tänka på är att om NetBSD klarar en så trång miljö som en soekrislåda så klarar den sig också bättre som server i en större miljö, kanske något rackmonterat från mullet.se? Mullet.se säljer extremt stabil hårdvara förresten. En sak till. I *BSD så upplever jag det som enkelt att göra en egen kompilerad kernel på en maskin och sen kopiera den färdiga filen till en annan. Att kompilera en egen kernel i linux är inte riktigt samma sak enligt dom beskrivningar som jag hittade. I NetBSD så finns det enormt bra hjälp för att kompilera ihop en kernel som är diskless, eller specialanpassad till en soekrislåda.

Vad jag vill uppnå är ett compactflash-kort med en NetBSD stable med brandväggsinställningarna för ipf inlagda. Helst vill jag ha lynx, mutt och bash installerat på kortet också så att man får liknande prestanda som på cisco-brandväggar i 100.000 kronorsklassen (fast för mindre än 3000 spänn då).

Board footer