forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2009-09-07 12:38:55

mikaelj
Member
Registered: 2009-09-04
Website

Lite funderingar

Bestämde mig nyligen för att gå över till BSD så mycket som möjligt hemma. Detta av olika anledningar, bland annat att jag alltid varit lockad av BSD. Har kört FreeBSD tidigare men aldrig riktigt gillat hur den fungerar. Dom ända fördelarna jag ser med FreeBSD är att det används av många och att det är lätt att hitta information om denna. Samt att det verkar vara en bra aktivitet kring FreeBSD när det gäller det mesta.

NetBSD har länge varit en favorit men jag har varit lite slö med att gå vidare. Det kräver ju lite tid och energi första gången man kör BSD och jag har i helgen märkt att det finns en del brister med NetBSD. På nåt sätt så verkar det som NetBSD är den version som det händer minst med. Ofta när man söker efter guider/tutorials så är dom gamla och oanvändbara. Dom flesta forum som tar upp NetBSD verkar inte ha nån nämnvärd aktivitet.

Första undran man får är om det är värt att köra NetBSD? Det mesta går ju att få igång genom att testa sig fram, men stöter man på ett problem som man inte kan lösa själv så verkar det omöjligt att finna rätt information för att komma vidare. Jag har fixat min rc.conf och jag har enkelt fått mitt trådlösa nätverk att fungera på den aktuella datorn. Men pakethanteringen är totalt körd och jag finner inget som kan hjälpa mig att komma vidare.

Jag har kört Linux sen 1997 men jag känner mig som en total nybörjare när jag sitter med NetBSD. Roligt på sitt sätt men även frustrerande när man är van att lösa det mesta utan att man behöver slita med det.

Har ögonen på OpenBSD vilken jag planerar att installera på en av mina andra datorer under veckan. Planerna är att jag skall ha BSD som mitt primära OS. Roligast vore då om jag kunde köra både NetBSD och OpenBSD. Annars så får jag väl fokusera helt på OpenBSD då aktiviteten och dokumentationen verkar vara bättre där än i NetBSD. (FreeBSD känns inte som ett alternativ).

NetBSD verkar släppa nya versioner hyfsat regelbundet så den biten verkar ju vara bra.

Board footer