forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-08-18 12:08:18

micke
Member
Registered: 2006-03-28
Website

Funderingar och tips för netKSB...

Tjena, jag har haft en tio dagars semester som verkligen var välkommen efter en tuff sommar med två arbeten och andra förpliktelser.

Jag sitter och utför ett uppdrag för en stor organisation och använder såklart NetBSD som platform. Jag hoppas att resultatet blir bra för då har jag något konkret att visa på fördelar för folk som inte har använt eller känner till NetBSD.

Efter uppdraget tar slut skall jag återuppta arbetet med kärnkonfiguratorn, men jag har funderat lite på utformningen av applikationen. Tanken var från början att erbjuda en komplett och homogent interface för alla steg att bygga NetBSD från källkod. Med lite distans till arbetet och lite funderingar kring vad jag gjort och planerat att göra har jag börjat tvivla.

Alltså, antingen fortsätter jag på utstakat spår med en komplett applikation där man kan bygga, konfigurera och uppdater kodbasen, eller så fokuserar jag bara på konfigurationen av kärnan. Jag har som en del kanske vet en del mer eller mindre galna ideer på att försöka skapa en "databas" över drivrutiner och enheter så att man kan göra konfigurationen helt automatisk och inte beroende på t ex en GENERIC-fil.

Man skulle kunna göra själva konfigurations-delen nåbar via argument till applikationen så man inte behöver starta upp curses för att snabbt konfigurera en ny kärna som inte är kopplat till något projekt. Förutsatt att jag behåller alla delar...

Vad tycker ni, skall jag slimma ner det hela till endast kärnkonfiguration, eller vill ni se en komplett applikation för alla steg? Ideer och tankar är välkommna.

Micke

Last edited by micke (2006-08-18 12:09:19)

#2 2006-08-19 12:54:20

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Re: Funderingar och tips för netKSB...

Varför inte börja med kärnan och om det lyckas och blir bra är lätt att underhålla, stabilt osv så fortsätta med övriga systemet.

En kärnkonfigurator som letar reda på vilka komponenter jag har och som slimar ner kärnan till ett absolut minimum genom en knapptryckning låter lockande smile

#3 2006-08-20 14:36:18

micke
Member
Registered: 2006-03-28
Website

fredrik wrote:

Varför inte börja med kärnan och om det lyckas och blir bra är lätt att underhålla, stabilt osv så fortsätta med övriga systemet.

En kärnkonfigurator som letar reda på vilka komponenter jag har och som slimar ner kärnan till ett absolut minimum genom en knapptryckning låter lockande smile

Ja, jag behöver ju inte göra mig av med de delar jag har. Kanske skall koncentrera mig på konfiguratorn när jobbet tar slut.

Jag antar att jag kommer att använda det skript jag skrev för att skanna källkodsträdet efter drivrutiner och parametrar. Tänkte utöka det med att gräva runt i själva drivrutinerna och hitta vilka produkter som stöds. T ex kan man skapa en lista över vilka produkt-ID's som wm(4) kan hitta och konfigurera, samt för vilka platformar. Låter enkelt men jag börar lära mig att det oftast är toppen av isberget som syns när man planerar...

#4 2006-09-22 12:07:40

alex
Member
Registered: 2006-09-22

Ett program som konfigurerar en perfekt kernel finns redan: http://pkgsrc.se/sysutils/adjustkernel

Den verkar ganska fiffig.. den parsar dmesg för att generera konfig.

Board footer