forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-10-06 22:01:30

z999
Member
Registered: 2006-02-20

NFS krångel

Jag vill köra en nfs-server och lägga ut /usr/local/export till anslutande maskiner med följande i /etc/exports
/usr/local/export -maproot=root -alldirs myclient

Felmeddelandet -
mountd [510]: "/usr/local/export -maproot", line;: Could not remount /usr/local/export : Invalid argument

Det funkar om jag vid installationen skapar en partition med namnet /usr/local/export. Men jag läste någonstans (minns inte var) om någon som fick det att fungera utan att skapa någon special partition.

Jga har testat lite chown, chgrp och så men det har inte ändrat på något.

#2 2006-10-07 13:56:37

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Registered: 2004-05-10
Website

Re: NFS krångel

Du behöver inte skapa en specifik partition enbart för att dela ut, det ska fungera ypperligt att dela ut den där katalogen du har skapat. Dock ser jag brister i din rad i /etc/export, du bör komplettera grupp också.
Mig veterligt kan du inte exportera --alldirs på en underkatalog på ett filsystem.
Denna rad bör fungera klockrent däremot.

/usr/local/export -maproot=root:wheel dinklient

Se även till att "dinklient" finns inlagd i /etc/hosts

Har du nu startat alla daemoner rätt (mountd, rpcbind, samt nfsd) så ska det gå vägen.

Vill du nu att klienten ska kunna skriva/läsa till de exporterade filsystemen som en helt vanlig användare, så kan du direkt på servern skapa en grupp som har skriv/läs --rättigheter till katalogerna samt alla filer i katalogen och därefter på din klientmaskin skapa identisk grupp och sedan slänga in de användare som ska kunna läsa samt skriva där.

#3 2006-10-07 20:09:47

z999
Member

Jag har kollat klienten finns i hosts (ssh:ade till namnet på den).
Sen har jag kopierat från /etc/defaults/rc.conf till /etc/rc.conf. Jag har satt de du nämner till YES och alla flaggor är  default. Felmeddelandet blir samma ändå. När jag testade showmount -a så kom det fram att han inte hittade användarnamnet (???).

Jag fick följande tips på mail-listan (som inte kändes så tilltalande):
mount -t null /usr/local/export /mnt/export  # Ska väl vara bara /mnt?
And then export /mnt/export in /etc/exports

Gör jag mount i rc filen då? Vill ju helst att han fixar det hela vid uppstarten.

#4 2006-10-07 21:49:12

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Registered: 2004-05-10
Website

Hm okej, skumt att den inte hittade användarnamnet, är du säker på att du använt korrekta uppgifter då?
Ah, mount -t null är nog lösningen för att få igång --alldirs, tänkte faktiskt inte på det. Fungerar som ett loop-back filsystem.
skapa /mnt/export (mkdir -p /mnt/export),, därefter så testar du att köra mount -t null /usr/local/export /mnt/export därefter lägger du in /mnt/export istället för /usr/local/export i din /etc/export fil. Varför man kör med /mnt/export istället för enbart /mnt. är ju bara för att få lite ordning och reda, /mnt är ju en förkortning för mount, där man samlar sina mountade saker utöver det vanliga. exempelvis /mnt/cdrom osv.
För att detta ska överleva omstarter, editerar du bara /etc/fstab med din favoriteditor och lägger till följande:
/usr/local/export /mnt/export null rw 0 0

Lycka till.

#5 2006-10-08 14:17:54

z999
Member

Och det fungerade helt perfekt! Jättetack Viktor!

Board footer