forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-11-01 13:14:39

larso_64
Member
Registered: 2006-10-28

sendmail

Hej, har kört OpenBSD i snart fem år och kan det mesta skapligt där, men efter att ha fått vantarna på en Apple-burk som inte stöds av Open har det blivit dags att testa Net.

Har lurat ut det mesta, men jag går bet på sendmail. Vill att kunna använda sendmail som lokal mailserver. Port 25 och 587 kommer att vara stängda mot internet men helt öppna inåt. Har läst afterboot(8), sendmail(8) och diverse annat utan att begripa.

tacksam för råd

Lars

#2 2006-11-01 17:12:27

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Registered: 2004-05-10
Website

Re: sendmail

Vill först och främst säga att det är trevligt att du fått upp ögonen för NetBSD=)

Jag förstår inte riktigt varför du prompt vill köra sendmail? NetBSD tog t.o.m bort sendmail från såsträdet i slutet av maj (http://arkiv.netbsd.se/?ml=netbsd-curre … ;t=2057568). Fr.o.m NetBSD 4 kommer postfix vara default.

Att sätta upp en mailserver i postfix går på två röda, det finns massvis med guider där ute som hjälper dig där.

Denna länk kan dock vara bra att börja med:
http://www.postfix.org/docs.html

NetBSD.org har uppdaterat sin guide här http://www.netbsd.org/guide/en/chap-mai … il-postfix

Vill du köra en lite mer exklusiv setup (postfix tillsammans med mysql, courierIMAP med mera) är denna guide bra:
http://forums.bsdnexus.com/viewtopic.php?id=61

#3 2006-11-01 20:00:53

larso_64
Member

Ja, till stora delar känner man igen sig, men som vi brukar svara när någon frågar vilken BSD som är bäst; OpenBSD för server, FreeBSD för workstation och NetBSD för brödrostar. wink

Nej skämt åsido, verkar mycket bra med fler applikationer, men så långt har jag inte kommit än (återkommer med frågor om det senare). Sendmail ingår i OpenBSD så jag bara fortsatte av gammal vana. Tack för länkarna!

Last edited by larso_64 (2006-11-01 20:02:44)

#4 2006-11-01 22:51:08

z999
Member
Registered: 2006-02-20

Larso_64:
"OpenBSD för server, FreeBSD för workstation och NetBSD för brödrostar."

Jag håller inte med om det där riktigt. När jag körde FreeBSD (4.8) så var jag tvungen att kompilera kerneln för att få igång något ljud alls till exempel, inte vad man förväntar sig direkt om det ska vara anpassat för desktop. Med OpenBSD gick det betydligt smidigare att skapa en workstation. Ljudet kom utan några kompileringar av kärnan och det hela fungerade minst lika bra tyckte jag. Men det där är kanske annorlunda nu? Problemet med en workstation med BSD är när det kommer sånt där som streaming media och sånt, allt är ju så extremt windows anpassat.
Jag har förresten testat NetBSD office. Den var rätt trevlig faktiskt och kändes som lättare att justera än den FreeBSD baserade varianten PCBSD (som jag också har testat). Fast ändå, om man vill ha en desktop med BSD så är det en klar fördel om man kan justera upp en variant själv.

#5 2006-11-02 12:57:47

larso_64
Member

Jag har faktiskt inte kört FreeBSD själv sedan jag gick över till OpenBSD runt 2002. Det bara menat som ett lite provokativt skämt. smile Testade faktiskt NetBSD lite redan 1995 på en Mac LC3 (aka pizzalådan).

Har kört OpenBSD som arbetsstation lite, men det saknas så mycket. Bästa sättet att köra BSD på arbetsstation är enligt mitt förmenande DarwinBSD (MacOSX).

Last edited by larso_64 (2006-11-02 12:58:19)

#6 2006-11-02 16:28:02

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Om du bara vill kunna skicka mail med ex. postfix i en vanilla NetBSD installation kör du bara
postfix start

Om din ISP inte tillåter att du skickar mail från egen maskin kan du lägga till relayhost=din.isp i /etc/postfix/main.cf så kommer din maskin att skicka alla mail via din isps mailserver.

Board footer