forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-11-10 12:22:49

z999
Member
Registered: 2006-02-20

ntpdate?

Hej

Får inte ntp.netbsd.se att fungera riktigt. Jag la till -u bland flaggorna men det räckte inte riktigt. Behöver jag öppna något i brandväggen? Han påstår att han inte hittar ntp.netbsd.se så jag tänkte lägga in den i hosts men när jag körde nslookup för att leta efter ipnumret så fungerade inte det hller men gav ett intryck att port 53 (DNS?) kanske skulle behöva vara öppen. Jag har pf i brandväggen och openbsd (soekris) där än så länge.

#2 2006-11-10 12:51:23

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Registered: 2004-05-10
Website

Re: ntpdate?

z999 wrote:

Hej

Får inte ntp.netbsd.se att fungera riktigt. Jag la till -u bland flaggorna men det räckte inte riktigt. Behöver jag öppna något i brandväggen? Han påstår att han inte hittar ntp.netbsd.se så jag tänkte lägga in den i hosts men när jag körde nslookup för att leta efter ipnumret så fungerade inte det hller men gav ett intryck att port 53 (DNS?) kanske skulle behöva vara öppen. Jag har pf i brandväggen och openbsd (soekris) där än så länge.

ntp.netbsd.se är sedan länge tagen ur drift, så din maskin uppför sig helt korrekt när den inte hittar något matnyttigt.
Använd istället en av netnod's ntp'er. ex ntp1.sth.netnod.se ,,  Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut har tillförlitliga ntp'er (ntp1.sp.se samt ntp2.sp.se)

Släng in en valfri ntpserver i din lokala crontab så den uppdateras varje halvtimme eller något, kan se ut såhär:

*/30    *       *       *       *       root    /usr/sbin/ntpdate ntp1.sp.se >/dev/null 2>&1

Angående din brandvägg så går ntp (Network Time Protocol) över port 123/tcp samt 123/udp

Lycka till!

#3 2006-11-10 13:25:32

z999
Member
Registered: 2006-02-20

Re: ntpdate?

Tack för tipset Viktor, det fungerade perfekt.

Board footer