forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

• Index
  •  » Hjälp
  •  » vet inte vad jag ska sätta för rubrik

#1 2006-12-16 00:05:33

z999
Member
Registered: 2006-02-20

vet inte vad jag ska sätta för rubrik

Hej

Jag har försökt göra en installation på en soekris, net4801. DHCP fungerar, han får sin ipadress och drar igång en nätbootning. NFS fungerar, i /export så har jag packat upp etc.tgz och base.tgz (har stort utrymme där) och sedan har jag kopierat /netbsd dit, swappen har jag lagt i /export/root. OK, när NFS drar igång så kommer till slut inloggningsprompten (root utan lösenord fungerar) och jag är alltså i nfs-servern via soekrisen. Vad jag vill är att installera netbsd på wd0 i soekrisen, men det förträffliga installatinsprogrammet drar ju inte igång. Är det netbsd-INSTALL.gz som ska startas på något sätt? Hur gör jag för att från det här läget installera systemet på soekrisens wd0 på enklaste sätt? Blir det rätt om jag kopierar ner hela cd-installationsskivan i /export?

Wd0 på soekrisen är en microdrive med 5 gig på. Ska kolla om det finns något förslag på kernel att kompilera som kan dra igång installationsprogrammet.

#2 2006-12-16 16:56:19

mrEriksson
Member
From: Uddevalla, Sweden
Registered: 2005-08-24
Website

Re: vet inte vad jag ska sätta för rubrik

netbsd-INSTALL.gz är en kärna som innehåller en diskimage med allt som du behöver för att göra installationen. Så se till att din Soekris bootar denna kärnan istället för /netbsd som du har nu, så kommer du att hamna i sysinst precis som vanligt.

Lycka till!

#3 2006-12-16 20:20:45

z999
Member

Det fungerade perfekt, jättetack mrEriksson!
Nu återstår bara resten så att säga. Funderade på om jag skulle försöka sammanfatta hur jag gjorde i någon guide kanske, kan vara bra för mig själv att gå igenom igen vad som fick det att fungera.

#4 2006-12-16 23:28:31

mrEriksson
Member
Website

Så bra att det fungerade!

Men jag tycker definitivt att du ska skriva en liten guide om det. Lär nog vara fler där ute som undrar.

Själv brukar jag dock faktiskt oftast göra en manuell installation (dvs, utan sysinst) för mina Soekris osv, i alla fall dom som använder något lagringsmedia som jag lätt kan koppla till en "vanlig" dator. Typ Compact Flash osv. Funkar också helt ok.

#5 2006-12-17 01:41:00

z999
Member

Jag testade faktiskt en bit manuellt med disklabel -i -I wd0 men blev osäker på beskrivningen jag hade. Är inte en av bokstäverna hela hårddisken? Jag trodde att c representerade hela och att man hade dom andra att jobba med, alltså a b (ej c) d e ...osv. Jag har en kabel med idegränsnitt som jag kan sätta i en "vanlig" dator och sedan sätta ett compact flash i ena änden, den dyker då upp som en hårddiskenhet.
Ska köpa en till soekris i alla fall för att ha en mindre statisk (mer eller mindre) hemsida på.

#6 2006-12-17 14:49:59

mrEriksson
Member
Website

Det där varierar lite från plattform till plattform. De flesta plattformarna använder c för att representera hela hårddisken. Men på i386 (dvs soekris m.fl) så används d för att representera hela disken, och c används för att representera den aktiva "netbsd slicen". Workaround för oldschool partitioneringslösningen som PC:n använder.

#7 2006-12-18 10:16:22

z999
Member

Men så c och d "lämnas åt sidan" om man gör det hela med disklabel då? I OpenBSD så lämnas c (hela hårddisken). Annars så var det en väldigt smart workaround tycker jag. Solaris använder  ju också en typ av workaround i pc-miljön.

• Index
  •  » Hjälp
  •  » vet inte vad jag ska sätta för rubrik

Board footer