forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2007-01-20 10:15:06

knorpen
Member
Registered: 2007-01-20

grub - xen

Hej

Jag är lite ny inom NetBSD, har testat det för några år sedan. Har därimot kört FreeBSD några år.

Har installerat NetBSD 3.1, min tanke är att leka lite med Xen 3, vill installera NetBSD som ett virtuellt operativ system under NetBSD. FreeBSD har "jail", inte samma sak som xen, men använder mig av det idag. Vill därför se om xen kan ge mig bättre möjligheter.

Jag har installerat NetBSD, burken snurrar utan problem. Använder mig av en howto från NetBSD: http://www.netbsd.org/Ports/xen/howto.html
Håller på att konfiguera Grub, har redan stött på lite problem. De vill att man ska lägga filen menu.1st under /boot men NetBSD 3.1 så är filen /boot bara en binär fil. Har då lagt filerna under /grub/menu.1st (fick skapa mappen /grub).

Installerade sedan grub med kommandot: grub-install /dev/wd0d

Vid omstart så hittar den inte config filerna, fick peka till filerna vid grub-prompten. Fick upp en meny men kunde inte boota några av xen bitarna, kan vara så att jag saknar någon fil.

Men nu till frågan:

Någon här som har satt upp Xen under NetBSD ? Någon som har bra info hur man ska configurea Grub ?
Har googlat, sökt på grubs hemsida, men den mästa informationen är för Linux. Jag är förmodligen lite bakom, men om någon kan peka mig åt rätt riktning så blir jag glad.
Kanske någon som har satt upp en smidig HOWTO hur man installerar Xen under NetBSD, om inte så kan jag tänka mig göra det så fort jag får det att snurra..

Mvh Micke

#2 2007-01-20 14:34:15

mrEriksson
Member
From: Uddevalla, Sweden
Registered: 2005-08-24
Website

Re: grub - xen

Tjena,

Vart har du installerat grub ifrån? Pkgsrc eller för hand? Lämpligast är nog att använda pkgsrc för detta.

Jag installerade en NetBSD/Xen maskin så sent som förra veckan baserat på guiden på netbsd.org som du nämner, och det funkar jättebra. Jag har dock haft lite strul med grub vid tidigare Xen-installationer när jag har tänkt lite förmycket på egen hand och inte följt guiden helt och hållet :-)

Så, om du kör NetBSD 3.1 med Grub från pkgsrc-2006Q4 och följer guiden så *ska* det fungera. Har funkat bra för mig i alla fall. Annars får du återkomma med mera information!

Lycka till!

Mvh
Ola

#3 2007-01-20 14:46:10

knorpen
Member

Hej Ola

Jag kan inte mer än erkänna att det har varit lite handhavande att få grub att snurra. Jag har missat en viktigt lite detalj smile , jag tolkade att filen skulle heta /grub/menu.1st (som i menu first) , när det ska vara /grub/menu.lst (som i menu list).

Har inte hunnit testa så mycket mer mex Xen ännu, ska sätta mig och grotta i det nu.

Tack för svaret.

// Micke

#4 2007-01-20 21:58:07

knorpen
Member

Hej Igen

Har nu testat lite mer runt xen, fick problem med 3.0.3 , hängde sig när jag väl skulle boota up på xen.gz. Fick andra problem innan jag äns fick det att boota. Det var problem för jag hade en för stor / partition, grub fick problem att fungera under en viss sector.

Fick gå över till Xen 2.0, fick det då att fungera med uppboot. Bootar upp får domain0 att fungera. Ska nu lägga till ett os, ska installera netbsd, men jag vill skapa en virtuelldisk, har skapat en disk:
dd if=/dev/zero of=netbsd-disk.img bs=1k seek=2048k count=1

Har sedan lagt till den i confilen för xen:
disk = [ 'file:/home/xen/netbsd-disk.img,wd0d,w' ]

Men får det inte att fungera, det startar men får bara ca 200 mb stor disk. Får även en massa felmeddelande på skrämen:
xbd IO domain 6: error 22
xbd IO domain 6: error 5

Någon annan hör som har satt upp xen men med virtuell diskar, eller har någon bra länk ?

Har googlat runt en hel del.. men har inte hittat något. Hittar mycker för Linux.

//micke

#5 2007-01-21 12:36:59

mrEriksson
Member
Website

Tjena igen!

Tja, återigen, funkar kalasbra för mig när jag kör enligt guiden :-) Jag har dock däremot uttryckligen skapat filerna i fråga (dd if=/dev/zero of=netbsd.img bs=1m count=1024) istället för att göra dom med ett "stort hål" så att säga. KAN ju kanske vara någon skillnad i det. Tror inte VND ska ha några problem med hål i filerna, men kan ju vara så att Xen använder dom på något speciellt sätt som gör att det inte passar. Du kan ju testa i alla fall.

Gällande Xen 3 så tror jag bestämt inte att netbsd stöder detta som Dom0 under 3.x-releasen. Kommer nog först i 4.0 (alternativt -current)

Mvh
Ola

#6 2007-01-21 19:42:05

knorpen
Member

Hej mr Eriksson

Har provat att skapa en virtuell disk med din "dd stäng" det fungerade bra. Kunde installera uten problem. När jag körde med en "dynamisk" disk så vill den inte skaps under installationen. Detta är något jag ska kolla vidare på. Det fungerar hitils helt OK, får lite kryptiska felmeddelanden när jag stänger ner en "domain", annars fungerar det bra.

Nu är det bara att bekanta sig med alla funktioner etc.

Får tacka för hjälpen.

// Micke

#7 2007-01-21 20:29:10

mrEriksson
Member
Website

Jo, dom kryptiska meddelandena får man stå ut med helt enkelt, verkar inte ha gjort någon större skada på mina maskiner än så länge i alla fall :-)

Om du funderar på något mera så är vi ett par som kör Xen i alla fall, i #netbsd.se på irc.gimp.net

Ha de gott!

Mvh
Ola

#8 2007-01-22 01:09:39

z999
Member
Registered: 2006-02-20

Måste säga att jag tycker att XEN ser väldigt snyggt ut på screenshotsen.Fungerar det så enkelt (nåja...) som att installera flera os på samma sätt som när man installerar flera os på samma hd för att boota dom ett och ett? Är det samma gång på det, alltså att windows måste in på första partionen som ett exempel?

Jag gjorde en gång en installation före Internets genomslag då fido-net och bbs'er existerade. Då hade jag OS2 i botten med två fönster där bbs'en snurrade i det ena.

#9 2007-01-22 22:31:47

knorpen
Member

Hej z999

Om jag förstår din fråga rätt så måste man inte installera de olika vrituella operativsystemet i någon viss ordning, men en "domain0" måste finnas installerad. Jag hänvisade till en dokumentation i början av denna tråd, där förklarar de lite lätt hur det fungerar. Finns även bra info på xens hemsida.

Jag har bara testat lite helgen och idag, jag är väldigt nöjd, men hitils så har jag hållt mig till NetBSD som gäst OS, har inte installerat någon Linux eller windows installation ännu. Men det kanske kommer. Det är ett roligt sätt att labba med ollika virtuella servrar. Passar väldigt bra om man vill ha flera httpd servrar hemma t.ex flera httpd servrar. Idag använder jag mig av FreeBSD 6.0, men Jail, men inte alls samma sak som Xen, xen verkar mycket mer flexibelt, fler möjligheter. Så nu blir det till att köra NetBSD, ska först köpa en ny dator smile.

Har påtat ihop en liten enkel howto, på vad jag gjorde för att få xen att snurra, har skapat den till mig själv, så det finns många brister i den, men man kan ju alltid dela med sig.

http://info.jihaa.se/doku.php?id=netbsd_och_xen

// Micke

#10 2007-01-24 15:35:19

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Registered: 2004-05-10
Website

Din howto var riktigt bra,,du får hemskt gärna skicka in den till netbsd.se (http://www.netbsd.se/skicka.php) så kan vi publicera den även där.

Mvh,
Viktor

#11 2007-02-01 12:56:28

knorpen
Member

Hej Viktor

Jag delar järna med mig, men är inte riktigt klar med den ännu, kommer bygga ut den lite yttligare när jag har tid att sätta upp mina servrar hemma smile

Som sagt .. jag hör av mig lite senare.

Tyvärr så har jag fått lov att ändra lite på adressen, den nya adressen är:

http://info.jihaa.se/doku.php/bsd:netbsd:netbsd_index

// Micke

#12 2007-02-01 17:21:26

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Registered: 2004-05-10
Website

Ah, ta den tid du behöver!