forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2007-01-22 22:34:13

knorpen
Member
Registered: 2007-01-20

Nätverks filsystem

Hej

Ni som besöker den här sidan offta upptäcker nog att jag inte har varit här förut, ställde en fråga angående xen, vill tacka för att snabbt svar och ett trevlig bemötande.

Här kommer det en till fråga.

Idag har jag en Fbsd maskin i garderoben med Samba installerat. Delar ut filer i hemnätverket, har både *nix maskiner samt windows. Vad finns det för fler alterativ än detta ?
Vet om att NFS finns, men har för mig att det är lite föråldrat idag, finns det något annat som bara riktar sig till unix ?

// Micke

#2 2007-01-22 23:49:07

z999
Member
Registered: 2006-02-20

Re: Nätverks filsystem

Föråldrat är det väl inte riktigt, beroende på hur man menar. Det är väl säkerheten som inte har utvecklats i samma takt som att människorna har blivit mer elaka och illvilliga :-)
I ett mindre hemmanätverk där du litar på användarna så kan du nog köra NFS helt utan problem. Jag känner inte till någon ersättare och jag tycker att det verkar väldigt otroligt om jag skulle förbisett någon.

#3 2007-01-23 08:45:51

ceh
Member
Registered: 2004-05-10

Re: Nätverks filsystem

knorpen wrote:

Vet om att NFS finns, men har för mig att det är lite föråldrat idag, finns det något annat som bara riktar sig till unix ?

SSHFS kan montera filsystem via SSH (SFTP), se SSH Filesystem.
Finns tillgängligt i NetBSD-current, se puffs, ssshfs, etc. Vill du inte följa -current finns även paketet fusefs-sshfs i pkgsrc-wip.

Det kan även vara värt att ta en titt på SFS - Self-certifying File System, vilket är något av en kombination mellan SSHFS och NFS.

Last edited by ceh (2007-01-23 08:48:22)

Board footer