forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2007-02-01 15:55:43

z999
Member
Registered: 2006-02-20

ssh-telnet och sånt.

Ponera att man använder ssh och sätter upp en ssh-server, vilket betyder att man vill kunna logga in utifrån till sitt konto. Jag skulle vilja ha möjligheten att kunna logga in med telnet som är standard på windows maskiner.
Om jag då kör telnet servernamnet 22, hur säker blir den anslutningen? Blir den lika säker som om jag använder ssh på båda sidorna om man säger? Problemet är att jag vill kunna logga in från windowsmaskiner och windows tillämpar ju ungefär samma säkerhetsprinciper som folk som åker på sexresor till sydostasien. Visst kan man ha med sig programmet putty på en diskett men jag tänkte slippa det.

#2 2007-02-01 21:00:43

ceh
Member
Registered: 2004-05-10

Re: ssh-telnet och sånt.

z999 wrote:

Om jag då kör telnet servernamnet 22, hur säker blir den anslutningen? Blir den lika säker som om jag använder ssh på båda sidorna om man säger?

Långt ifrån. All trafik via telnet sänds i klartext; vidöppet för attacker och avlyssning.

z999 wrote:

Visst kan man ha med sig programmet putty på en diskett men jag tänkte slippa det.

USB-nyckelring? (-:

Last edited by ceh (2007-02-01 21:55:58)

#3 2007-02-01 22:50:03

z999
Member

Ceh:
"Långt ifrån. All trafik via telnet sänds i klartext; vidöppet för attacker och avlyssning."

Det ante mig. Det som väckte hoppet var att jag läste i en bok (Building an internet server with freebsd 6) om hur man sätter upp en så kallad ssh-server (boken har många andra förslag på servrar).

"USB-nyckelring? (-:"

Jag har en sån där liggande någonstans.
Ett problem är att på mitt jobb så stjäl nätverket (novell netware) alla enheter så om du sätter i en usb-nyckelring så är det redan fullt att skapa nya enheter.

Jag kan ju säga att netbsd är totalt överlägset mot novell netware. Och det är en objektiv synpunkt.

#4 2007-02-02 08:33:29

knorpen
Member
Registered: 2007-01-20

Hej z999

Rent tekniskt så kan du inte ansluta med en Telnet klient mot en ssh daemon, Putty är ett av programmen du kan använda. Om du inte har möjlighet att ha ett usb minne, du kanske kan ladda ner från openssh eller ha putty på en egen websida när det är aktuellt ?

Det finns även några "java" klienter, som du kan accessa via en webb:
http://www.openssh.com/java.html

Men de flesta av dessa har bara stöd för ssh1, men den här verkar  har stöd för ssh2, men är inte helt säker på hur man sätter upp den.
http://www.ganymed.ethz.ch/ssh2/

Finns även PHP baserade program för att exekvera kommandon lokalt på maskinen, detta går att tunnla i ssl. Beroende på vad du ska ha ssh prompten till så kanske webmin (http://www.webmin.com/) kan vara en ersättare, går också att köra via ssl. Men går kanske inte att ersätta en terminal. Men om det inte är möjligt att ha en klientprogramvara för att koppla upp sig mot en openssh klient så kanske det är en bra lösning.

// Micke

#5 2007-02-02 21:02:36

z999
Member

Tackar jättemycket Knorpen. Troligtvis kommer jag att använda länkarna. Webmin är inte riktigt ok, jag har tänkt att jag ska kunna logga in och kunna läsa mailen i mutt och sen vill jag kunna surfa med lynx därifrån också. Men framförallt att ingen annan kan utnyttja servern. Och som sagt, tackar så mycket.

#6 2007-02-03 18:02:34

knorpen
Member
Registered: 2007-01-20

Hej z999

Om du vill köra en ssh tunnel helt OK, men om du bara ska surfta och läsa mail, det finns många sidiga webmail klienter, det finns även webbaserade "proxys" som surfar från din dator. Kopplar du då upp dig via ssl så kan du surfa från nästan vliken dator som helst, utan extra program vara, kan även lägga in .htaccess lösenord för att få accessa webservern.

Bara ett tips.

#7 2007-02-03 23:26:44

z999
Member

Tackar för dom tipsen också Knorpen. Eventuellt kanske jag väljer en webmail klient, fast jag tänkte läsa mailen i mutt först, men det är inte sådär blixtrande nödvändigt.

Board footer