forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2007-02-07 09:49:03

micke
Member
Registered: 2006-03-28
Website

Enligt Google har NetBSD tappat i intresse

#2 2007-02-07 20:11:55

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Re: Enligt Google har NetBSD tappat i intresse

Vilken kul sida smile

Dock så visar allt jag skriver in en nedåtgående trend, "netbsd, openbsd, freebsd, linux, windows, solaris", det kanske är google som får färre sökningar än vad de fick förr om åren wink

#3 2007-02-07 22:09:55

micke
Member
Registered: 2006-03-28
Website

Jag har inte testat något annat, Google har kanske tappat i trafik...

Finns grymt roliga saker som Google Labs erbjuder, google ride finder visar postitioner på taxi bilar i realtid...

Om man kollar in alla projekt där verkar det som om de verkligen siktar på att göra Internet till framtidens hemdator...

Last edited by micke (2007-02-07 22:14:40)

#4 2007-02-07 22:20:31

z999
Member
Registered: 2006-02-20

Det märks ju även på andra sätt att intresset för BSD har minskat
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s … 64,00.html

Antalet människor som vill sitta och peka och klicka ökar. Råden från till exempel Nordea visar väl rätt tydligt att intresset för nätsäkerhet minskar? Spelmarknaden ökar också och då är väl inte NetBSD något alternativ.

#5 2007-02-10 13:08:59

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Förstår inte riktigt vad attacken på rootservrarna har med minskad populäritet hos NetBSD att göra men wink

Folk som gillar att peka och klicka har aldrig funnits i NetBSDs marknad, folk som gillar teknik och Unix-prylar kommer fortsätta använda BSD m.m. det är jag rätt övertygad om. NetBSD har aldrig varit något alternativ inom spelmarknaden och kommer aldrig att bli, de spelar inte ens i samma liga.

Personligen tycker jag det känns som att NetBSD har fått mer och mer intresse genom åren, i alla fall de år NetBSD.se har hållt på. Runt 1.5 och 1.6 tiden så var det mest ett skumt system som ingen körde, men iom 2.0 och senare releaser har det fått mer uppmärksamhet.

#6 2007-02-10 13:21:39

z999
Member
Registered: 2006-02-20

Fredrik:
"Förstår inte riktigt vad attacken på rootservrarna har med minskad populäritet hos NetBSD att göra men"

Vad jag syftade på var att många ställen med servrar med kapacitet som passar att ta över för att göra en zombiattack tycks inte ens ha övervägt att köra os som är mer inriktade på säkerhet. Jag menade inte att zombieattacken inte hade hänt om rootservrarna hade kört NetBSD (det förstår ju alla ändå).

Sen anser jag att intresset för att söka info om NetBSD på google minskar vartefter såna här här sidor (alltså netbsd.se) utvecklas och förbättras. Jag tror att många hittar sina favoritsidor och sedan söker därifrån direkt istället. Mailistorna utvecklas också vartefter folk där bidrar med lösningar på olika problem och då söker man hellre där. Det gäller nog även andra unix-os. Man kanske hellre ska uttrycka det som att intresset för google har minskat?

Board footer