forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2007-04-19 10:52:15

mikli485
Member
From: Linköping
Registered: 2006-03-27
Website

Fundering ang backup

Ska sätta ihop en filserver och behöver en bra backuplösning som sköter sig själv...

Jag har ställt frågan på sweclockers forum och fått något svar att RAID är en bra lösning för säkerhetskopiering (vilket är vad jag vill)!
Om jag ska använda RAID, ska jag ha ett separat RAID-kort då? Vad är bäst?

Jag hade även en idé som jag själv tyckte lät bra, nämligen att sätta i extra interna diskar som inte är mountade och sedan schemalägga backup som mountar och kopierar allt. Har inte fått någon respons på den idén. Är det möjligt/lämpligt? Det känns som att det borde bespara backupdiskarna från slitage (de används väl inte om de inte är mountade, eller?)...

- Mikael

#2 2007-04-19 20:06:21

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Re: Fundering ang backup

Kör mjukvaruraid (raidframe) istället om du inte har tänkt lägga pengarna på ett riktigt raidkort, de billiga brukar inte va mycket att hänga i grenen.

Att köra backuper till exempelvis en raidspegel låter som en bra ide sålänge man inte är ute efter någon form av offsite backup, vad det är för mening med att avmontera dem efter varje backup vet jag inte riktigt.

En USB-hdd kan vara en annan backupmöjlighet.

#3 2007-04-19 22:28:27

mikli485
Member
From: Linköping
Registered: 2006-03-27
Website

känns som att diskarna är mer skyddade om de inte är mountade... tex mot en angripare som försöker sabotera...

men jag vet inte riktigt vad jag pratar om, så det är möjligt att det är onödigt smile

#4 2007-04-20 21:56:27

z999
Member
Registered: 2006-02-20

Jag sitter med två stycken bandstationer som backupsystem, båda är ide. Jag rekommenderar NetBSD till de som har IDE till sina bandstationer, vet inte riktigt exakt varför men NetBSD funkar bäst av det jag testat.

Angående RAID, var ett tag sedan jag läste om RAID men jag har för mig att hårdvaru raid (kort om du inte har det direkt på moderkortet) var det som rekommenderades. Det finns ju RAID 1, 2, 3 och vad det är, de lägre varianterna rekommenderades absolut inte. Jag har inte testat RAID i praktiken. Har för mig att det var i boken "Absolute BSD" av Michael Lucas som det stod. 

Mikli485 har ganska rätt i det han skriver om men som han säger sig vara osäker på :-)
Det kan användas på en server (som säkerhetsåtgärd) att man inte har en disk mountad automatiskt som man använder för backuper av logg-filer och annat.  Så länge man inte tror att det är någon final solution på alla säkerhetsproblem.

#5 2007-05-09 22:14:38

Tobias Åström
Member
From: Sweden
Registered: 2007-02-24

Även om du kör med RAID så kan det hända väldigt mycket som gör att du förlorar all din data. Om datan är viktig så behöver man ha riktig backup på allt.

Riktig hårdvaru-RAID är alltid bättre än mjukvaru-RAID (så länge det finns en bra drivrutin till hårdvaran :-/  ).

Observera nu att RAID (ej RAID-0) skyddar enbart mot (mindre) diskcrasher.
RAID skyddar inte mot:
rm -rf /
server som brinner upp
server som blir stulen
filsystem som går sönder
filer som du skriver över av misstag
osv.

Dessutom finns alltid risken att flera diskar crashar samtidigt.

Tobias Åström
tobias<at>netbsd.se

#6 2007-05-17 10:15:14

rAWTAZ
Administrator
Registered: 2007-02-02

Två enkla sätt som jag tycker fungerar och som inkluderar offsite:

- Ha två stycken externa hårddiskar. Vid varje tidpunkt har du alltid en inkopplad i servern, och den andra på annan plats (exempelvis hemma om det här är på jobbet). Schemalägg sedan ett script som exempelvis varje natt monterar disken, gör backup till den, avmonterar. Med jämna mellanrum (ett par ggr/vecka kanske) byter du de två diskarna så att du har en relativt fräsh off-site-backup.
  Fördel: Enkelt. Inte dyrt. Backupkopiorna kan göras fullständiga och bootbara om så önskas, så man snabbt kan få upp en ny burk vid behov.
  Nackdel: Under tiden då du tagit med dig disk 2 för rotation har du ingen off-site. Om du blir påhoppad på jobbet när du skall rotera diskar och du tvingas elda upp båda de externa diskarna så är du rökt.

- Kör backup till en off-site backupserver. Sätt upp en server på annan plats än den du skall ta backup på. Gör den gärna med någon annat operativ än den första och gärna något riktigt minimalt/tight sådant. Schemalägg sedan så att det varje natt rsync'as över en backup till backupservern. Backupservern gör följande:
  - Har ett primärt utrymme för de filer som du rsyncar till den. Detta blir en färsk off-site-backup.
  - Har ytterligare ett eller flera utrymmen till vilka den efter varje sync kopierar den färska backupen, till ett avskiljt ställe som ej går att rsynca till/montera upp utifrån. Detta blir "snapshot-liknande" kopior av din backup, dels i syfte att ha några tidsoberoende kopior av backupen (för raderade filer osv), och dels i syfte att ha en kopia som ingen jäkel kan komma åt förutom just backupservern/lokalt. Eventuellt kan du kombinera denna kopiering med hårda länkar till filerna som kopieras, för att skapa en inkrementiell backup som inte tar en full kopias utrymme för varje förekomst, utan bara lika mycket som de ändrade filerna tar. Då bör man kunna spara bra många kopir bakåt i tiden smile
  Fördelar: Relativt enkelt, beroende på resurser ännu billigare än föregående? Inkrementiella kopior.
  Nackdelar: Kanske lite krångligare att sätta upp. Beror till större del än föregående lösning på logisk/elektronisk säkerhet istället för "bara" fysisk sådan.

Man bör väl iofs kunna fixa inkrementiella saker även med hårddisk-varianten. Vad gäller bandstationer så är de väl roliga och bra på sitt sätt, men personligen känner jag bara att jag inte orkar hålla på med dem smile Har inte haft något behov på sistone heller.

EDIT: Kanske gick lite rakt på sak när jag inte ens nämnde RAID. Men i min mening är RAID inget som har att göra med backup. RAID är endast en redundanspryl för diskar, syftet med det är att kunna köra även om en disk där. Precis som andra sagt så skyddar den dig inte mot de vanliga sakerna man brukar ha en backup för.

Last edited by rAWTAZ (2007-05-17 10:16:46)

Board footer