forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2007-05-28 20:59:02

z999
Member
Registered: 2006-02-19

Önskemål

Något som jag skulle ha som önskemål till förbättring är någon typ av guide för att installera NetBSD i en soekris-låda och även andra liknande lådor. Jag har lagt in OpenBSD i en soekris 4801, det var tämligen enkelt med hjälp av Cris Cappucios scriptfiler. Nånstans anser jag att det borde finnas något liknande för NetBSD. FreeBSD har ju sin monowall variant som också är väldigt bra gjord. Det kan ju inte vara alltför omöjligt att bygga ihop något liknande för NetBSD. Det finns ju en del som följer med installationen, en kernel för soekris 4501, men det är ganska tunnsått med tydliga förklaringar hur man gör sedan. Diskless man-sidan har vissa brister (så även i FreeBSD). OK, om man gräver rejält så kan man vartefter lista sig till hur man ska göra. Med lite pyssel så borde det gå att göra en monowall för netbsd.

NetBSD har ju ryktet med att kunna installera sig på en brödrost. Men i Sverige så tror jag på att nischa systemet inom nätsäkerhet istället. Sen måste jag säga att jag anser att Sverige har blivit jädrigt fritt från teknikintresserade personer. Är det rimligt att det inte längre går att köpa någon BSD variant alls utan att beställa från utomlands? Min soekrislåda köpte jag från Danmark. Aktiviteten på en sån här sida borde vara mycket högre.
Något som jag gillar i NetBSD är att man får ett så slutet system som grund (men lynx kunde kanske ha varit med i grundinstallationen). Jag gillar också att VI är prioriterad som editor.

För tillfället är jag mest engagerad i FreeBSD, men jag ska lägga en NetBSD på min sparc (enterprise med två cpuer på 256 mhz, 1gig i ram och en hårddisk på 18 gig, andra hd-facket har jag tömt).
Och utöver det så anser jag att ni har satt ihop den bästa unix/bsd sidan i Sverige.

#2 2007-06-02 17:23:47

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Re: Önskemål

Tack smile

Beställa BSD från affär menar du? BSD väl alltid haft en ganska stark förankring i det här med att ladda ner själv.

Låter som vi kanske kan vänta oss någon lite-dist från dig i framtiden då? smile

#3 2007-06-04 21:09:50

z999
Member
Registered: 2006-02-19

Re: Önskemål

fredrik wrote:

Tack smile

Beställa BSD från affär menar du? BSD väl alltid haft en ganska stark förankring i det här med att ladda ner själv.

Låter som vi kanske kan vänta oss någon lite-dist från dig i framtiden då? smile

Tjaa, jag tänkte typ att det i alla fall skulle finnas någon typ av internethandel inrikes. Men visst bygger det mycket på att ladda ner själv.

Någon dist? Ja, i så fall rätt inriktad på embedded där jag tycker att NetBSD har en outvecklad potential. Det finns ju företag i Sverige som är lite inriktade på den branschen och i alla fall en jag har varit i kontakt med kunde tänka sig ett samarbete med någon som säljer netbsd skivor med information och färdiga filer för embedded installationer.
Typ om du känner till Wim Vandeputtes verksamhet? http://www.kd85.com/

Det är främst brandväggar då men inte bara utan även för att ha små burkar för enklare siter också.

Board footer