forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2005-11-22 11:21:21

sleeplessindalarna
Member
Registered: 2005-11-12

BSD Vs. Linux ?

Jag har kört linux en del, främst testat debian o slackware. Nu har jag hört av en bekant att han gått över till bsd ifån slackware och fått ca 70% bättre prestanda på sin server. Kan dettsa stämma ? 

Jag har länge funderat på vilken variant man ska köra, testade ett tag netBSD men den funkade inge bra så jag skrotade det.

Det jag vill komma till är om det är värt att byta till bsd ?
Vilken variant man ska köra för att få en stabil server ?
Vad är fördelarna med ett bsd system gentemot ett linux system ? är det så att man får bättre prestanda med bsd ?
Vilken är det bästa bsdvarianten för att köra server ? NetBSD Säger dom flesta... Dom tjänster jag ska köra är Webb + Mysql + PHP + SSL + FTP + HLDS osv... Alltså webb o dedikerade spelservrar.

Är väldigt tacksam för alla svar. Hoppas inte det var en väldigt dum fråga men jag undrar verkligen om det är värt det o börja använda BSD.

#2 2005-11-22 14:31:21

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

Re: BSD Vs. Linux ?

Om du känner dig mest bekväm med Linux så ska du väl fortsätta använda det om du skall sätta upp en dedikerad server. Du kan säkerligen förbättra 'prestandan' genom att finjustera applikations och systemparametrar.

Hur nu än de där 70%'en är uppmätta så låter det som något annat än bara bytet av OS som ligger bakom.

Man kan sätta upp 'snabba', 'säkra' och 'stabila' servrar med alla *BSD och Linux. Det gäller bara att kunna det OS'et man har valt att använda.

Ge inte upp, lek runt lite med NetBSD så lossnar det nog för dig.

#3 2005-11-22 15:42:44

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Klart du skall testa NetBSD smile

Allt det du nämnde fungerar under NETBSD dock så låter 70% som en ganska osannolik prestandaförbättring om man pratar om samma hårdvara.

NetBSD är mycket stabilt och fungerar väldigt bra, iom. 2.0 så får man även väldigt bra prestanda i MySQL då Native Threads dök upp i 2.0.

En av fördelarna är ju att du får massa bra hjälp via netbsd.se smile andra saker som du säkert kommer märka att ju att strukturen (organisationerna) bakom NetBSD och Linux ser lite annorlunda ut, NetBSD har en mer samlad trupp och det mesta som producerats kommer från ett ställe och har kontrollerats av detta. Mer saker att nämna är att om du har tänkt att köra NetBSD på en maskin som du vet att du inte kommer få så många framtida möjligheter att uppgradera är det perfekt då NetBSD har väldigt långa supportperioder i form av patchar m.m. Även pakethanteringen har många smidiga verktyg för att hålla koll på vad som behöver uppdateras, följande paket http://pkgsrc.se/security/audit-packages ger dig en lista på vilka andra paket som har säkerhetsbrister.

Testa, är säker på att du kommer gilla NetBSD smile

#4 2005-11-23 15:49:40

sleeplessindalarna
Member
Registered: 2005-11-12

Tack för alla bra och fina svar, ska verkligen testa netBSD efter denhära redogörelsen wink, är trött på linux en del speciellt folket bakom det. Som fredrik sa att det finns för många som strävar efter olika mål, ingen speciell organisation.

Finns det några specialla verktyg för att uppdatera systemet som apt-get upgrade i debian så får man den senaste versionen av alla programvaror ?
Som jag har förstått det så är netbsd mest anpassad för servrar av dom olika bsd distarna ?

#5 2005-11-23 16:43:29

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

Kolla in Emils pkgsrc guide, där står det hur man använder pkgsrc
http://netbsd.se/artikel.php?fbn=g20040418130613

#6 2007-08-27 10:38:14

asdzxcqwe
Member
Registered: 2007-08-27

#7 2007-08-29 15:00:14

z999
Member
Registered: 2006-02-19

Sleeplessindalarna, jag har använt slackware och har även erfarenhet av red hat. År 1994 så testade jag linux yggdrasil så jag har erfarenhet av den också. Jag har även gjort en egen dist baserad på slackware i botten, faktum var att jag försökte åstadkomma vad NetBSD redan har. Ett litet system med extrem säkerhetsinriktning.
En fördel med *BSD är att de tre stora varianterna är präglade av ett mycket likartat tänkande. Jag har lärt mig saker om FreeBSD genom att använda NetBSD och tvärtom. I linux så är det inte riktigt på samma sätt.

Om du ska köra en webserver med typisk LAMP (linux, apache, mysql, perl (php i ditt fall)) så rekommenderar jag FreeBSD. Om du snabbt ska ha igång det hela och 100% säkerhet inte är aktuellt så rekommenderar jag slackware eftersom du är van vid det. Om du har tänkt att ha brandväggen på en egen maskin vid sidan om så är OpenBSD ett bra val. Det är lättare att att säkra *BSD maskiner och särskilt NetBSD. En fördel med NetBSD är att systemet fungerar bättre och smidigare när man säkrar det och jag anser att så inte var fallet med linux på den tiden jag höll på med det, men det kan ha ändrats förståss.

Du undrar över prestandan och då är *BSD ett väldigt bra val i det här sammanhanget. Jag upplever det som att det är lättare att kompilera ihop en bra kärna i *BSD. Om du vill ha ett operativsystem som inte stjäl resurser från hårdvaran så är NetBSD ett väldigt bra val. Har du kraftfulla servrar som du kör på så har inte det samma betydelse förståss.

#8 2007-11-25 11:23:33

rAWTAZ
Administrator
Registered: 2007-02-02

Jahapp, hur gick det nu då, blev det något BSD?

För min del är det BSD som gäller. Har kört Slackware och testa andra dists, gick sedan över till OpenBSD och numera främst FreeBSD. BSD känns så mycket mer genomarbetat och rent än Linux, för mig är valet givet.

#9 2008-11-26 13:25:27

tonyex
Member
From: Stockholm
Registered: 2008-11-26

Linux är mkt bra O.S. till barnen lär sig använda *BSD och då är dem fast.
Häls /T

#10 2008-12-19 23:50:39

z999
Member
Registered: 2006-02-19

"Linux är mkt bra O.S. till barnen lär sig använda *BSD och då är dem fast."

Njaa... :-)
Man kan säga att linux är bra fram till att du ska säkra det. Jag tänkte att det berodde på att jag är mer van vid BSD när jag skulle säkra en ubuntulåda men insåg efter ett tag att det berodde på skillnader i systemen. En annan sak är också när man ska nätboota linux eller BSD. Man vill liksom inte läsa att pxeboot.0 (linux) inte fungerar riktigt samt en mängd taffliga upplägg hur man ska göra. Tyvärr så bidrar den stora communityn i linux att även skräpinformationen är större, i vissa fall dominerande. För att inte tala om outdated information.

Board footer