forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

• Index
  •  » Hjälp
  •  » pksrc mono-1.1.6 och ~'ls --color'

#1 2005-04-13 10:30:36

Erik
Guest

pksrc mono-1.1.6 och ~'ls --color'

Hej!

Jag försöker kompilera pkgsrc mono-1.1.6 men den avbryts alltid (på olika ställen) med felmeddelandet:

[build/deps/basic-profile-check.exe] Error 127 gmake[6]: Leaving directory `/usr/pkgsrc/lang/mono/work/mono-1.1.6/mcs'
*** The compiler 'mcs' doesn't appear to be usable.*** Falling back to using pre-compiled binaries.  Be warned, this may not work.
gmake[6]: Entering directory `/usr/pkgsrc/lang/mono/work/mono-1.1.6/mcs/jay'

gmake[7]: Entering directory `/usr/pkgsrc/lang/mono/work/mono-1.1.6/mcs/mcs'
MONO_PATH="../class/lib/basic:$MONO_PATH" /usr/pkgsrc/lang/mono/work/mono-1.1.6/runtime/mono-wrapper ../class/lib/basic/mcs.exe   -d:NET_1_1 -d:ONLY_1_1 -debug /target:exe /out:mcs.exe cs-parser.cs  @mcs.exe.sources
** ERROR **: Thread 0x6ed calling into managed code is not registered with the GC. On UNIX, this can be fixed by #include-ing <gc.h> before <pthread.h> in the file containing the thread creation code.
aborting...
[1]   Abort trap (core dumped) MONO_PATH="../cl...
((... gmake leaving directories))
*** Error code 2

Är det någon som har några ideér om vad som kan vara fel?

Jag undrar också hur man gör för att färgkoda listningar med 'ls'? Alltså, så att man får olika färger på kataloger/filer/exekverbara filer etc.
Jag har för mig att man skriver ls --color i vissa linuxdistributioner, men hur gör man i NetBSD?

Mvh, Erik

#2 2005-04-13 13:08:07

ceh
Member
Registered: 2004-05-10

Re: pksrc mono-1.1.6 och ~'ls --color'

Hej!

Erik wrote:

[...]

Är det någon som har några ideér om vad som kan vara fel?

mono verkar vara trasigt - se http://mail-index.netbsd.org/tech-pkg/2 … /0012.html

Provat med binären från pkgsrc-2005Q1?
För NetBSD 2.0/i386: ftp://ftp.se.netbsd.org/pub/NetBSD/pack … -1.0.4.tgz

Erik wrote:

Jag undrar också hur man gör för att färgkoda listningar med 'ls'? Alltså, så att man får olika färger på kataloger/filer/exekverbara filer etc.
Jag har för mig att man skriver ls --color i vissa linuxdistributioner, men hur gör man i NetBSD?

Se http://forum.netbsd.se/viewtopic.php?id=106

#3 2005-04-14 01:27:14

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Website

xsp? Vad är det för något?

Syftar du på xspread kanske?

Hur som helst låter det som du har stora problem med ditt pkgsrc över lag.
Jag föreslår att du sätter dig ner och uppdaterar det innan du går vidare och efter det kör du en make distclean för hela pkgsrc.

Uppdatera först pkgsrc:

export CVSROOT=anoncvs@anoncvs.se.netbsd.org:/cvsroot
export CVS_RSH=ssh

cd /usr
cvs co -PA pkgsrc
[...]

Kör därefter make distclean för att rensa allt.

cd /usr/pkgsrc; make distclean

#4 2005-04-16 14:21:16

Erik
Guest

Hej!

Tack för ditt svar. XSP är en liten webb-server för asp.net sidor, http://www.mono-project.com/ASP.NET.
Jag fick även xsp att kompilera efter lite trixande, däremot fungerar den inte utan krashar hela tiden. Men det är förmodligen en fråga för ett forum på go-mono.com, om det finns någon mono/xsp kunnig/intresserad person här?. Däremot har jag några andra funderingar:

1. Vad är det för skillnad på make och gmake? Jag kan bara kompilera program (som inte ingår i pkgsrc) med gmake.
2. Finns det någon motsvarighet till Windows systemlogg i BSD? Alltså någon gemensam logg för operativet och applikationer där jag kan leta efter felmeddelanden som t.ex. när xsp-servern krashar.
3. I Linux kan man växla mellan flera terminaler ,ex alt+F1, alt+F2 osv. går det i BSD?

Mvh, Erik

#5 2005-04-16 17:39:05

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Website

För att göra det kortfattat:

Svar:

1) De olika make programmen ((gnu)make och make) är i grund och botten väldigt lika, då deras syfte är att underlätta byggandet av källkoden. Det finns olika implementationer av make kommandona och dessa har liknande och säregna egenskaper. Ofta är t. ex. deras skriptspråk lika, men tillräckligt olika för att vara inkompatibla. Det är beroende på Makefilen när du använder gmake(gnu make) eller make vid kompileringen av programvaran.

2) /var/log/messages

3) ctrl + alt +F1(F2,F3...)

• Index
  •  » Hjälp
  •  » pksrc mono-1.1.6 och ~'ls --color'

Board footer