forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2005-08-18 20:12:31

Micke
Guest

Projektarbete

Jag har funderingar på ett projektarbete i höst där jag skall (försöka) skapa en grafisk frontend för build.sh-systemet. Alltså tanken är att man skall kunna konfigurera kärnan, uppdatera källkodsträdet, kompilera kärna plus userland. Någon form av meddelandesystem vid förändringar och nya alternativ så att man hela tiden har koll på vad som händer. Kortfattad information och beskrivning av alternativ och pekare till ytterliggare och mer teknisk information. Kanske översätta chipnamn till modellnamn, dvs att det blir lite lättare att hitta drivrutiner. Kanske ett sidoprojekt att samla all fungerande hårdvara som fungerar med varje drivrutin. Programmet skall inte påverka något av build.sh-systemet i sig, utan bara förenkla användandet för de som tycker att det är jobbigt att arbeta i en terminal. Möjlighet att automatisera uppdatering med hjälp av cron, kanske tom kompilerandet av systemet. Senare kanske även kan inkludera pkgsrc. Jag bara spånar nu, men först och främst hade jag tänkt för build.sh. Det kanske inte kommer att tilltala de väderbitna UNIX-gurus som skriver snabbare i vi än jag kan läsa, utan för de/oss lite mer oerfarna(och som fortfarande får använda :viusage i vi och inte lusläst filerna i src/usr.bin/vi/vi ). Jag tar gärna emot förslag på finesser som ni skulle vilja se.

Sen har jag en fråga angående vilket grafikbibliotek man bör använda. Jag skulle helst vilja använda  tex gtk, iom att jag har mer erfarenheter från C. Jag vill nog helst inte sitta och hacka direkt i X. Men jag behöver hjälp med detta val. Jag vill att så många som möjlighet att kunna testa (om jag lyckas och man är nyfiken) och inte bli begränsade pga valet av bibliotek.

Någon med mer erfarenhet som på stående fot kan säga om det är genomförbart eller om jag naivt trott mig komma på ett hyfsat och roligt arbete där jag kommer att gå in i väggen? Kom ihåg att jag gör detta för att det är kul, så var snälla...

#2 2005-08-19 10:28:21

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Re: Projektarbete

Jag har ingen direkt erfarenhet av liknande projekt men det låter onekligen riktigt fräckt smile kan som du säger säkert locka en del personer som inte ser tjusningen i att gräva i textfiler.

Postade det i en artikel på www.netbsd.se, får hoppas det kommer in några fler åsikter.

#3 2005-08-19 15:56:34

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

Varför inte göra det portabelt och ha en back-end som tar hand om interaktionen
med build.sh och mappa chipnamn till modellnamn osv, och sedan lägga på en valfri
utbytbar front-end skriven i ncurses, TK, Gtk eller Qt.

Det vore schysst om du kunde få med alla möjliga settings i mk.conf!

#4 2005-08-19 19:45:13

Micke
Guest

Det skulle vara bra att ha en stabilt interface för användaren som gör det lätt att utöka om/när det krävs. Och att ha en separat(iaf separerade funktioner) backend gör det nog lite lättare om det skulle ske större förändringar mot hur systemet kompileras idag. Jag har ju inte så stora erfarenheter av gui-programmering men man måste ju börja någonstans, varför inte göra lite nytta när man ändå håller på. Att har en utbytbar frontend kanske kan klaras av om man nu separerar uppgifterna på ett bra sätt.

Jag har suttit med NetBSD sedan hösten 2002 och jag har märkt att alla inställningsmöjligheter inte alltid dokumenteras eller är lätt att hitta. Därför har jag tänkt på sådana saker som att samla ihop konfigurationen under ett och samma ställe för att underlätta för mig själv och kanske andra. Att tex då ge möjlighet att editera mk.conf och verkligen se alla parametrar skulle göra det lättare att konfigurera systemet, och om man inte vet vad ett alternativ har för betydelse kunna få mer information.

Det är än så länge bara ideer. Men känner jag att jag har tillräckligt att gå på skulle det nog vara jäkligt kul att genomföra, och jag skulle nog lära mig en hel del.

#5 2005-08-22 08:45:41

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

Det finns iaf en manual för mk.conf
http://man.netbsd.se/?find=mk.conf+5+202

#6 2005-08-28 22:52:47

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Website

Micke, du får ge oss lite fortlöpande rapporter om hur det går smile

#7 2005-08-31 09:21:40

Micke
Guest

Jag skall ge det lite tid framöver och försöka skissa upp hur man eventuellt skulle kunna lösa det. Sen får jag se om det accepteras som projektuppgift så jag kan genomföra det. Jag kan posta eventuella framsteg här om intresse finns.

#8 2005-09-02 22:39:57

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Website

Intressant projekt må jag säga.
Ja, självklart finns det intresse, bara att posta på smile

#9 2005-10-05 13:45:19

Micke
Guest

Har nu ett projektförslag klart, och jag har varit i kontakt med instutitionen. Men eftersom jag inte gör detta som en del av något forskningsprojekt vid instutiionen eller ett företag måste jag skaka fram en handledare själv. Har ni några tips? Jag vet tyvär inte hur mycket jobb det skulle bli för en handledare, men den bör nog vara insatt i UNIX-programmering och eventuellt GUI-programmering.

Detta är alltså ett förslag på 10p exjobb på C-nivå. Tydligen skulle personen jag varit i kontakt med vara bortrest en vecka till så jag får vänta ett tag till.

Jag har en pdf-kopia av förslaget om någon är intresserad.

Jag har lite funderingar, jag hade tänkt använda GTK som stöd för utvecklingen. Eftersom källkodsträdet ofta ägs av någon annan användare behöver jag någon mekanism för att säkert byta uid för att köra applikationen som ägaren av trädet. KDE verkar ha någon wrapper funktion kdesu som påminner om det jag vill åstadkomma. I mitt fall skulle det bli något liknande: starta applikationen som micke->ange lösenord för srcadm->tuta och kör. Installation kräver att man byter uid ytterliggare en gång till root, men det borde väl inte vara några problem om man löser den första biten. Är det något jag bör tänka på(säkerhet framför allt).

Sen kommer vi till mk.conf, man kanske skall ha en separat mk.conf för att slippa spara ändringarna till default /etc/mk.conf som root. Man kan ju använda MAKECONF variabeln antar jag. Några komplikationer om man kör en separat mk.conf?

Jag har också funderat över hur jag skall implementera databasen över hårdvara och variabler, kan man dra nytta av ndbm som distribueras med systemet? Det behövs troligtvis ingen avancerad funktionalitet.

/Micke

#10 2005-10-05 13:54:43

Micke
Guest

Förtydligande till databasen. Det som behövs är troligtvis en nyckel bestående av namnet på hårdvaran, och tillhörande driver.

Tex "Intel PRO/100 S Desktop Adapter" kopplat till "fxp" och "inphy". Eventuellt tillverkarens artikelnummer, men den kanske skiljer sig beroende vart man bor i världen. Kanske inkludera pcidevs och liknande register för sökning på id?

Kommentarer är välkomna

Board footer