forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2005-08-29 19:46:27

mikli485
Guest

hur kan man installera?

En till dum fråga från en okunnig!

Är det vanligast att man installerar NetBSD färdigkompilerat, eller brukar man kompilera det själv? Är det ena att föredra framför det andra?
Samma fråga angående program (eller paket)... När man använder pakthanteringssystemet, kompileras paketen lokalt då, eller är det färdigkompilerat?
Kan man ladda ner paket, bränna på en CD och installera på en dator som inte har tillgång till internet med hjälp av pakethanteringssystemet, eller måste man göra på ett annat vis då?

Vart vill jag komma? Jo, jag skulle vilja göra följande...

Skapa en DVD (motsv) som innehåller den senaste (officiella) versionen av NetBSD. Jag vill kunna använda skivan till att installera systemet på en dator som är helt tom (formaterad) och som inte har tillgång till internet. Den ska helst vara bootbar och gärna innehålla en färdigkompilerad version (i386) och en som man kan kompilera själv, så att man kan ta den färdigkompilerade om man är för lat någon gång. Skivan ska även innehålla ett litet urval av program/paket som man kan installera på denna icke-uppkopplade dator, gärna x.org för att ersätta xfree86, bash för att ersätta csh och lite annat smått och gott...

FRÅGA: Är det möjligt att skapa en sådan skiva?

Om inte, varför inte?
Om det går, hur gör jag (vad ska jag ladda ner för filer)?
...jag är verkligen nybörjare på sånt här och ser knappt skillnad på vad som är kompilerat och inte!

Mycket tacksam för svar eller annan hjälp!
- Mikael

#2 2005-08-29 20:39:54

fredrik
Administrator
From: Göteborg, Sweden
Registered: 2004-05-10
Website

Re: hur kan man installera?

Det finns inga dumma frågor smile

När du installerar en färsk maskin så kör man med färdigkompilerade grejer(http://www.netbsd.se/netbsd.php). Har du ett fungerande system så kan det vara smidigt att bygga själv via build.sh när man börjar känna sig varm i kläderna.

När det gäller pkgsrc så finns de både i färdigkompilerad form och i källkodsform och du får oftast nyare paket som du kör direkt via pkgsrc (du kan webba pkgsrc på http://pkgsrc.se). Färdigkompilerade paket kan du bränna på CD och hänvisa pkg_add dit.

Angående att skapa en sådan skiva så är det säkert möjligt men jag har ingen erfarenhet av det så jag överlämnar frågan till någon som kan.

#3 2005-08-29 20:42:55

fredrik
Administrator
Website

ftp://ftp.netbsd.org/pub/NetBSD/packages/ där har du färdigkompilerade paket för olika version/arkitekturer. De kan läggas till direkt via pkg-add (pkg_add ftp.netbsd.org/......./paketet.tgz)

För att hämta hem pkgsrc:
http://www.netbsd.se/cvsup.php (kräver att paketet cvsup är installerat, kan installeras via paket)
http://www.netbsd.se/anoncvs.php (kräver inget extra)
Eller så laddar du ner pkgsrc.tar.gz via ftpn och uppdaterar via någon av ovanstående metoder.

Last edited by fredrik (2005-08-29 20:43:56)

#4 2005-08-29 22:10:58

mikli485
Guest

vad innehåller filen pkgsrc.tar.gz?

innehåller den alla paket eller bara en lista över alla paket?

- Mikael

#5 2005-08-29 22:18:10

fredrik
Administrator
Website

pkgsrc.tar.gz innehåller den kompletta trädstrukturen, samma som om du skulle hämta via cvs/cvsup, dock så är inte pkgsrc.tar.gz lika uptodate.

Fast hämta du pkgsrc via cvsup det är enkelt och snabbt.

#6 2005-08-29 22:34:01

mikli485
Guest

hmm, ok..

men har jag nytta av den här filen om jag ska bränna paketen på cd? ...då måste jag väl välja ut vilka paket jag vill ha och ladda ner dom från ftp://ftp.netbsd.org/pub/NetBSD/packages/ som du skrev innan...?

förresten, jag laddade ner i386iso och brände på en skiva (det är en färdigkompilerad version väl?)... är den skivan bootbar, eller måste jag skapa bootdisketter för att kunna installera från den?

#7 2005-08-29 22:44:11

fredrik
Administrator
Website

Skivan skall vara botbar ja.

Om du har tänkt att bränna ut paket vill du inte pkgsrc trädet (pkgsrc.tar.gz) det kräver nästan att datorn har tillgång till internet för att ladda ner diverse filer.

Gå till ftp://ftp.netbsd.org/pub/NetBSD/packages/ välj din version och din platform och ladda ner det du vill ha.
ex. för 2.0 och en vanlig PC: ftp://ftp.netbsd.org/pub/NetBSD/packages/2.0/i386/All/

#8 2005-08-29 23:25:33

mikli485
Guest

ok, det låter logiskt smile

en fråga till bara... den versionen jag laddade ner var 2.0.2 (det är väl en hel installation, eller är det bara en patch?), men på ftpn finns bara paket för amd64 under version 2.0.2...

kan jag använda paketen från 2.0 istället?

tackar för all hjälp!

- Mikael

#9 2005-08-30 08:30:57

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

Det borde fungera med paket från 2.0

Använder man NetBSD bör man lära sig att både hantera pkgsrc och
installera binärer. De kompletterar varandra. Ibland kan ju en binär vara
utdaterad, eller så kanske den senaste versionen av ett paket inte kompilerar
ordentligt, då drar man in binären istället.

pkgsrc har en make target 'make bin-install' som hämtar och installerar en binär
istället för källkod om det nu finns en tillgänglig.

Det bästa sättet att hantera pkgsrc är via cvs/cvsup.

Info om pkgsrc
http://www.netbsd.org/Documentation/pkgsrc/

#10 2005-08-30 10:02:36

ceh
Member

mikli485 wrote:

[...]

den versionen jag laddade ner var 2.0.2 (det är väl en hel installation, eller är det bara en patch?)

[...]

Ja, det är en hel installation. Den innehåller den kompletta versionen av NetBSD 2.0 samt ett urval av viktiga uppdateringar med hänsyn till säkerhet och stabilitet.

Se Announcing the NetBSD 2.0.2 update för vidare information.

Board footer