forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2005-10-26 00:54:13

Grus
Guest

Ny dator, nya problem

Hej igen!

Tänkte att det kanske var lite dumt att börja med en sådan gammal dator när jag ska lära mig BSD så jag plockade fram min ThinkPad R30 och tänkte använda den istället. Tyvärr sprang jag på problem igen.

Hela installationen gick bra (använde kern_GENERIC_LAPTOP) tills jag ska boota om den. Datorn startar om och kommer förbi själva bootningen och börjar skriva ut en massa på skärmen, ungeför en och en halv skärm, för att sedan frysa och hänga sig totalt. Måste stänga av/på för att få liv i den igen.

Har prövat med lite olika inställningar och även den vanliga kern_GENERIC men alltid med samma resultat. Den del av installationen jag är lite osäker på är följande:
http://www.netbsd.org/guide/en/chap-exi … on-options
Om jag ska använda hela hårddisken till NetBSD och vill att den ska boota direkt till det, vad rekommenderar ni att alternativen active, install samt default ska vara inställda på (yes/no är alternativen)?

NetBSD-guiden föreslår att man ska boota från cd/floppy om bootning misslyckas, avbryta den och skriva:
boot wd0a:netbsd
Detta ger bara ett felmeddelande på min dator (wd0a finns inte) däremot funkar det om man skriver:
boot hd0a:netbsd
Fungerar tills den hänger sig som jag beskrivit ovan dvs...

Har sökt på internet om problem med just ThinkPad och NetBSD men det enda jag hittat är att vissa verkar ha haft problem att få datorn att boota över huvud taget (något med datorn bara accepterar 1.44 MB boot-storlek) men om jag har fattat allt rätt så hänger dom sig tidigare då, min dator kommer förbi det steget för att sedan hänga sig.

Alla förslag och idéer är välkomna. Vet att jag är total nybörjare så ge mig gärna länkar där jag kan läsa på själv.

#2 2005-10-26 12:09:48

ceh
Member
Registered: 2004-05-10

Re: Ny dator, nya problem

Grus wrote:

Hela installationen gick bra (använde kern_GENERIC_LAPTOP) tills jag ska boota om den. Datorn startar om och kommer förbi själva bootningen och börjar skriva ut en massa på skärmen, ungeför en och en halv skärm, för att sedan frysa och hänga sig totalt. Måste stänga av/på för att få liv i den igen.

Har prövat med lite olika inställningar och även den vanliga kern_GENERIC men alltid med samma resultat. Den del av installationen jag är lite osäker på är följande:
http://www.netbsd.org/guide/en/chap-exi … on-options

Bifoga gärna felmeddelandet (så komplett som möjligt) samt vilken version av NetBSD du använder.

Grus wrote:

Om jag ska använda hela hårddisken till NetBSD och vill att den ska boota direkt till det, vad rekommenderar ni att alternativen active, install samt default ska vara inställda på (yes/no är alternativen)?

active: YES = Aktiverar bootselector, möjlighet att välja vilken partition eller hårddisk du vill starta från.
install: YES = Installerar NetBSD till denna partition/hårddisk.
default: YES = Använder denna partition/hårddisk som standardval när datorn startar upp.

mbr(8) kan vara intressant att läsa.

Board footer