forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-01-06 18:07:30

manillo
Member
From: Möllan / Malmö
Registered: 2005-09-30
Website

GRUBbleri

Jag har testat att installera NetBSD på en dator där jag redan har Gentoo GNU/Linux installerat, och som bootas med GRUB, men jag har inte lyckats få NetBSD att boota automatiskt. NetBSD stannar och frågar om vilka partitioner som ska användas. Jag misstänker att det finns ett sätt att slippa detta, förmodligen genom att använda GRUBs chainloader, och framför allt att det krävs något speciellt vid installationen av NetBSD, men har inte lyckats klura ut det än.

Raderna för NetBSD i min grub.conf är för tillfället:

title NetBSD
        root (hd1,2)
        kernel --type=netbsd /netbsd

Uppdatering: Efter att ha läst på lite mer, så antar jag att min fråga är hur jag installerar NetBSDs boot-kod på NetBSD-partitionen och inte i MBR, eller något sådant...

Last edited by manillo (2006-01-06 18:21:36)

#2 2006-01-06 19:31:23

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

Re: GRUBbleri

Testa med:
title NetBSD
rootnoverify (hd1,2)
chainloader +1
boot

Låt höra hur det går.

#3 2006-01-06 21:17:35

manillo
Member
Website

Tack! Det fungerade.

Jag känner mig lite dum nu...

Jag har testat detta tidigare, men trodde inte att det fungerade, eftersom allt verkade hänga sig. Nu satt jag och skulle skriva av det lilla som hade skrivits ut för att kunna posta det här, och helt plötsligt var NetBSD igång. Jag har vant mig vid att det skrivs ut en massa när systemet körs igång, men här syntes inget alls. Är detta normalt beteende?

Dessutom undrar jag lite över en annan sak. Jag fick två virtuella terminaler med Ctrl-Alt-F3 och Ctrl-Alt-F4,
men ingen med Ctrl-Alt-F2 (eller så är det samma som den första). Är detta också normalt?

#4 2006-01-06 21:52:57

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

manillo wrote:

Jag har vant mig vid att det skrivs ut en massa när systemet körs igång, men här syntes inget alls. Är detta normalt beteende?

Hm...om du menar samma som ges vid dmesg så är ju det inte normalt.

Default skall man väl ha en terminal även på 'ctrl-alt-f2' tror jag. Kolla /etc/wscons.conf

#5 2006-01-06 23:08:35

manillo
Member
Website

Hmmm...
Jag testade nyss att installera på nytt, denna gång på (hd0,0) (där jag tidigare hade WinXP, men aldrig mer sådant skräp (mitt nyårslöfte smile), och då fick jag helt plötsligt den utskrift jag väntade mig tidigare.

Dessutom fick jag aldrig igång BIOS-konsollen (#0) på den tidigare installationen. Kan beteendet ha med BIOS-gränser att göra?

Nåja, jag är nöjd att jag har fått det att fungera.
Tack för att ni svarar på nybörjarfrågor!
(Jag har en till, men det rör något annat, så jag startar en ny tråd.)

Board footer