forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-01-17 23:25:05

mikli485
Guest

fråga till atmo

har kommit så långt i min hårda vandring mot netbsdanvändande att jag nu är framme vid fönsterhanterarvalet smile

kollade lite på skärmdumparna här på sidan och blev aningen imponerad av ditt bidrag, cool... så av denna simpla anledning provar jag evilwm...

men, hur får jag det så snyggt som du? smile
(obs, newbie-varning.. kan inte direkt nånting om tillhörande konfigurationsfiler)

och en annan fråga... går det att minimera fönster i evilwm? jag har inte lyckats med detta och kom fram till att det var lite svårt att hålla reda på många (4 var jobbigt) fönster samtidigt... alt+tab i all ära, men att hoppa genom alla öppna fönster när man kanske bara vill växla mellan två var jobbigt =/
(noterade din spelare längst ner till vänster som ser ut att ha minimeringsknapp)

over...
- mikael

#2 2006-01-18 10:24:12

atmo
Member
From: Skåne, Sweden
Registered: 2004-10-03

Re: fråga till atmo

Tackar.
Xmms temat: http://winamp.com/skins/details.php?id=141716
Irssi temat: http://irssi.org/themefiles/laaama-2.theme

# .xinitrc eller .xsession om du använder xdm, gdm, kdm eller liknande
qiv -x bg.jpg &
xsetroot -cursor_name left_ptr &
evilwm -bg grey -fg white -snap 6 -term aterm

Klockan är ett ganska fult 1 rads root-tail kommando, tror fortfarande inte pkgsrc har nyaste root-tail, utan en jättegammal sak som har allvarliga fel i tidsberäkningar. Det enda den gör är att skriva tiden i .date som root-tail läser på skärmen och kör kommandot för att skriva in tiden i .date, så tiden blir inte helt exakt, men kör du bara minuter så spelar det egentligen ingen roll. Brukar köra 5 sekunders sleep på loopen.
Sen för att bli av med feta fonter i aterm så har jag massor av inställningar i .Xdefaults,  sök efter bold/Bold i manualen. I .Xdefaults ska du också ställa in transparans och allt annat kul man kan tänkas vilja ha, är fixed jag har som font.

Ska fixa in evilwm och allt det i os x snart igen, så om det finns intresse för en .Xdefaults guide så säg till! Tänkte leka lite med inställningarna i den.

Och det där med att minimera fönster... nej, det går inte:) Tror inte ens det går i 0.99.21, men du vänjer dig ganska snabbt att inte använda det, utan istället använda två-tre av de åtta skrivbord som finns by default.

#3 2006-01-18 10:25:41

atmo
Member

Och xmms har alltid en minimeringsknapp, klickar du på den händer det ungefär ingenting.

#4 2006-01-20 17:48:29

mikli485
Guest

en .Xdefaults-guide vore guld!

smile

#5 2006-01-24 09:39:05

atmo
Member

Får börja skriva på en i helgen, men tror redan det finns några, bara att börja googla själv, men finns ingen på netbsd.se vad jag vet:)

#6 2006-02-13 14:56:34

mikli485
Guest

tänkte bara undra om börjat med någon guid smile

ser fram emot att få insupa lite kunskap...

Board footer