forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-01-25 17:03:49

Simpola
Member
From: Härnösand
Registered: 2006-01-24

Problem med fluxbox!

Jag har försökt få fluxbox att fungera ett tag nu utan att lyckas, och det är så frustrerande att inte ha någon fungerande fönsterhanterare.

Installerat NetBSD 3.0 för i386 från FTP inklusive paketen för X. Därefter så fixar jag pkgsrc och drar hem fluxbox därifrån. Så långt allt väl. Sedan så har jag läst att man ska kopiera xinitrc till hemkatalogen och därefter skriva "exec fluxbox" >> .xinitrc (självklart sökvägen till fluxbox då). Men när jag sedan startar X så kommer det bara upp en grå bakgrund och en muspekare som går att röra runt.

När man skriver "startx" så står det också att kommandot inte kunde hittas. Hur fixar man detta? Jag använder mig an ksh.

All hjälp uppskattas!

Med vänlig hälsning: Simon Jonsson

#2 2006-01-25 17:25:19

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Registered: 2004-05-10
Website

Re: Problem med fluxbox!

Du börjar helt rätt med att skriva "exec fluxbox" i din ~/.xinirc fil, däremot så verkar det som att du glömt sätta PATH för ditt skal (i detta fall ksh)

Lägg in detta högst upp filen ~/.profile

PATH=$HOME/bin:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/X11R6/bin:/usr/pkg/bin
PATH=${PATH}:/usr/pkg/sbin:/usr/games:/usr/local/bin:/usr/local/sbin
export PATH

logga därefter ut och in igen, sen ska du kunna skriva "startx" utan att den ska klaga.

Har du förresten ställt in X helt korrekt för din skärm och grafikkort? Det finns ett väldigt smidigt sätt att lösa det på två röda.
Kör 'XFree86 -configure' som root, därefter kopierar du över filen XF86Config till /etc/X11/,, så har du en helt funktionell konfigureringsfil på optimal nivå för din dator.

Nu bör fluxbox fungera utan problem, se till så den skapar en katalog i din homedir också (~/.fluxbox), där alla dina inställningar för fönsterhanteraren sparas osv.

Lycka till!

#3 2006-01-25 17:54:08

Simpola
Member

viktor wrote:

Du börjar helt rätt med att skriva "exec fluxbox" i din ~/.xinirc fil, däremot så verkar det som att du glömt sätta PATH för ditt skal (i detta fall ksh)

Lägg in detta högst upp filen ~/.profile

PATH=$HOME/bin:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/X11R6/bin:/usr/pkg/bin
PATH=${PATH}:/usr/pkg/sbin:/usr/games:/usr/local/bin:/usr/local/sbin
export PATH

logga därefter ut och in igen, sen ska du kunna skriva "startx" utan att den ska klaga.

Har du förresten ställt in X helt korrekt för din skärm och grafikkort? Det finns ett väldigt smidigt sätt att lösa det på två röda.
Kör 'XFree86 -configure' som root, därefter kopierar du över filen XF86Config till /etc/X11/,, så har du en helt funktionell konfigureringsfil på optimal nivå för din dator.

Nu bör fluxbox fungera utan problem, se till så den skapar en katalog i din homedir också (~/.fluxbox), där alla dina inställningar för fönsterhanteraren sparas osv.

Lycka till!

Man tackar och bockar! Det löste sig, men jag kan bara köra X som root. smile

När jag skriver "startx" som non-root så får jag upp meddelandet:

Code:

xauth: timeout in locking authority file /home/simpe/.Xauthority

Jag antar att det har att göra med att jag inte har behörighet, men jag är lite rädd för att rota runt nu då jag inte vill förstöra något.

Någon som vet hur man gör?

Tack för all hjälp hittills.

EDIT

Pillade lite själv ändå och fick det att fungera. Hade inte ändrat behörighet på min hemkatalog samt .fluxbox. Kopierade över innehållet i /usr/pkg/share/fluxbox till ~/.fluxbox också. Funkar nu i alla fall.

Last edited by Simpola (2006-01-25 18:59:11)

#4 2006-01-25 19:18:21

viktor
Administrator
From: Sweden, Umeå
Registered: 2004-05-10
Website

Jepp, du hade förmodligen bara read-only så ~/.Xauthority kunde aldrig skrivas dit, bra jobbat att du löste problemet själv. Du lär dig mycket på sånt=)

Lycka till i fortsättningen, trevligt att NetBSD blev ditt nya val av OS.

#5 2006-01-26 08:46:32

Simpola
Member

viktor wrote:

Jepp, du hade förmodligen bara read-only så ~/.Xauthority kunde aldrig skrivas dit, bra jobbat att du löste problemet själv. Du lär dig mycket på sånt=)

Lycka till i fortsättningen, trevligt att NetBSD blev ditt nya val av OS.

Tack så mycket! Måste säga att jag är mycket imponerad hittills. Otroligt trevligt operativsystem!

Board footer