forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-02-20 01:00:48

z999
Member
Registered: 2006-02-20

Samba, filserver

Hej
Jag är ny inom netbsd men har en del erfarenhet från FreeBSD och OpenBSD och nu har jag blivit intresserad av NetBSD.

Jag vill installera NetBSD som filserver och har valt 3.0 som verkar fungera stable här(anses den som stabil?). NFS fungerade väldigt bra och gick relativt lätt att få igång med hjälp av gammal kunskap om OpenBSD. Samba var inte riktigt lika givet, efter att ha installerat samba från pkgsrc så fanns inte katalogen /etc/samba med smb.conf. Och för att få igång det hela, räcker det med smbd -D, nmbd -D i rc.conf? Måste jag konfigurera en del innan jag installerar från pkgsrc, alltså lägga in var jag vill att katalogstrukturerna ska hamna? Finns det någon beskrivning som man kan följa? Har letat men ej hittat.

En annan sak, jag har en sparc64 (enterprise ultra II) med två scsi-hårddiskar. Den ena är på 4g och den andra på 17g. Jag ville partitionera upp det på båda hårddiskarna men installationsprogrammet för NetBSD var rätt hårt inriktat på att lägga systemet på en hårddisk och strunta i den andra. Jag tänkte ha det sähär:
scsidisk 4G
/
swap
/tmp
scsi 17G
/var
/var/log (den kommer att logga rätt mycket från brandväggen)
/usr
/usr/local
/home

Jag har även en soekrislåda med openbsd men som jag kanske vill testa NetBSD på, någon som vet om det finns en beskrivning för hur man fixar det? Iofs borde jag kunna grejja det ändå men tänkte se hur någon har löst det.

/Z999

#2 2006-02-20 09:42:59

erk
Member
From: Göteborg
Registered: 2004-05-26

Re: Samba, filserver

I rc.conf skall du ha en rad:
samba=YES
för att samba skall starta. (Förutsatt att du har sambas startscript /etc/rc.d/samba på plats men det skall ju pkgsrc installationen sett till.)

Allt samba landar i min burk i /usr/local/samba/ och smb.conf ligger i /usr/local/samba/lib/smb.conf. Kan ju variera beroende på vad man satt i mk.conf men /usr/local/samba tror jag är default.

//Erk

#3 2006-02-20 09:47:35

mikael
Member
From: Stockholm, Sweden
Registered: 2004-05-11

z999 wrote:

Samba var inte riktigt lika givet, efter att ha installerat samba från pkgsrc så fanns inte katalogen /etc/samba med smb.conf.

All som dras in med pkgsrc hamnar default under /usr/pkg/, dvs att du skall titta på /usr/pkg/etc/samba/smb.conf

Lägg till i /etc/rc.conf
samba=yes
nmbd=yes
smbd=yes

Kör sedan
/usr/pkg/share/examples/rc.d/samba start

#4 2006-02-20 10:30:40

z999
Member

Tackar för svaren och särskilt till dig Mikael

Jag gjorde såhär
cp /usr/pkg/share/examples/rc.d/smbd /etc/rc.d/smbd
cp /usr/pkg/share/examples/rc.d/samba /etc/rc.d/samba
cp /usr/pkg/share/examples/rc.d/nmbd /etc/rc.d/nmbd
ln -s /usr/pkg/etc/samba/smb.conf /etc/smb.conf

I  /etc/rc.conf
smbd=YES
nmbd=YES

Fungerade, men jag kanske ändå bör lägga till samba=YES?

Och editera /etc/smb.conf, om man har använt netbsd 3.0 så räcker det med att ändra workgroup till vad man har för att sedan kunna logga in från en winmaskin direkt till sitt konto på filservern.

Sen det där med två hårddiskar på sparcen, det borde ju inte vara något problem att köra partioneringen två ggr och boota om emellan, men finns det något "renare" sätt att göra det under samma installation?

#5 2006-02-20 12:28:02

mikael
Member

z999 wrote:

Fungerade, men jag kanske ändå bör lägga till samba=YES?

Hm, fungerar det skall det ju inte vara nödvändigt att ha det med. Kopierade från min rc.conf.
samba=YES behövs uppenbarligen inte isåfall.

#6 2006-02-20 16:27:53

z999
Member

Mikael, jag kör inte den här raden heller

Och det fungerar hur bra som helst. Jag har inte sett att han lagt in den raden automatiskt nånstans när jag installerade heller. Jag har som sagt netbsd 3:an och samban som kom med när jag cvsade pkgsrc. 

Winmaskinen kör win xp home edition, vilket innebär att han tappar usern vid varje omstart (win 2000 är bättre).
Jag funderade på att framöver lägga upp en sida där jag samlar erfarenheter från att bygga upp SOHO maskiner, om jag har nåt att komma med så kunde det ju vara trevligt med en underdomän.
Topics där skulle i så fall bli
netbsd och soekris firewall
netbsd och filserver med samba och nfs
netbsd och webserver med chrooted apache

Jag tycker att det är en väldigt kul BSD variant som ger en bra känsla när man vill bygga säkra servrar och jag dokumenterar det jag gör i alla fall så jag kunde ju dela med mig vartefter jag bygger vidare.

#7 2006-02-21 08:58:06

mikael
Member

z999 wrote:

Jag gjorde såhär
cp /usr/pkg/share/examples/rc.d/smbd /etc/rc.d/smbd
cp /usr/pkg/share/examples/rc.d/samba /etc/rc.d/samba
cp /usr/pkg/share/examples/rc.d/nmbd /etc/rc.d/nmbd
ln -s /usr/pkg/etc/samba/smb.conf /etc/smb.conf

I  /etc/rc.conf
smbd=YES
nmbd=YES

Då skall allt startas automatiskt när NetBSD bootar upp. Du kan sedan använda
/etc/rc.d/samba start/stop för att starta och stoppa samba.

Det finns flera lösningar på det här, man behöver inte kopiera över filerna till /etc/rc.d
Tex så har jag raderna smbd=YES, nmbd=YES, samba=YES i rc.conf
och sedan raden
i /etc/rc.local

#8 2006-02-21 22:39:44

z999
Member

Tackar för infon Mikael. Jag är ju lite ovan vid rc.d.
En annan sak jag undrar över vid installationen är /tmp partitionen. Den är tydligen en ramdisk i netbsd? Jag såg någonstans någon som tipsade om partitionering, ska jaga vidare om det. Vad händer om man gör /tmp större än ram-minnet? Börjar han swappa då?

#9 2006-02-23 08:55:00

mikael
Member

Det behöver inte vara en mfs, utan kan vara en vanlig ffs också. Man kan sätta det under installationen. Kolla i /etc/fstab hur det ser ut.
Hur man väljer att partitionera sin disk är en generellt Unixdilemma. Det finns inget svar som passar alla.

Board footer