forum.netbsd.se - NetBSD Sweden

You are not logged in.

#1 2006-03-29 13:16:29

micke
Member
Registered: 2006-03-28
Website

exect(3) och execve(2)

Tjena, jag jobbar med en applikation som ger ett användargränssnitt mot build.sh och som kommer att erbjuda funktionalitet för konfiguration av kärnan etc (förhoppningsvis ;-). Jag har jobbat med att sätta upp miljön för build.sh men har haft stora problem med exekveringen. Tidigare innan jag började jobba med miljön körde jag igång build.sh via execv(3) och det fungerade kanon. Men risken finns då att man använder variabler som inte var menat för en specifik session. Därför tänkte jag att man skulle få möjlighet att ange exakt vilka variabler man vill använda för varje session, och därmed minska chanserna att något går fel.

Jag har implementerat en enklare konfiguration men har haft stora problem att skapa den nya processen med exect(3). Efter mycket om och men hittade jag execve(2) (de andra exec-funktionerna verkar bara vara front-ends för execve) och nu fungerar det hela igen. Jag fattar inte skillnaden på dessa två och jag anropar dessa med exakt samma argument. Någon som har koll?

Board footer